Forumoverzicht Productinfo Welke bike geniet de voorkeur? 27,5 mtb

27,5 mtb

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht di 18 nov 2014 15:36
annh Mountainbiker

Mijn bike: trek wsd 6700

Ik overweeg de overstap naar een 27,5
wel merk raden jullie aan? Heeft ridley een goed mtb kader?
damesmodel of toch maar niet?
kheb nu nu een trek 6700, volledig xt afgemonteerd met xtr wielen. Heel goed fietsje ;-)

Bericht di 18 nov 2014 17:43
Mister No Chaïn Mountainbiker

Mijn bike: Commencal Supernormal
Als je wilt veranderen enkel voor de grotere wielmaat heb ik maar 1 raad, blijf bij je 26. Het verschil tussen 26 en 27.5 is verwaarloosbaar en zit helemaal niet halfweg 29 zoals de getallen doen vermoeden.

Er zijn weinig merken die al hun fietsen in 27.5 en 29 hebben. Sommige merken kiezen ervoor om enkel hun kleinste maten in 27.5 uit te brengen, andere merken enkel hun goedkopere modellen.
Damesmodellen zijn vaak wat korter van bovenbuis maar anderzijds zijn er ook merken die hun herenframe een andere kleur geven, een dameszadel erop en het is een damesfiets ...

Bericht di 18 nov 2014 18:15
annh Mountainbiker

Mijn bike: trek wsd 6700

Thankx voor het advies!
uw reactie bespaart me veel ;-)
Een 29er zou dan volgens jou wel weer het overwegen waard zijn?

thankx

Bericht wo 19 nov 2014 00:27
Mister No Chaïn Mountainbiker

Mijn bike: Commencal Supernormal
Zelf rijd ik ook nog gewoon rond op mijn 26. Het is 30 jaar de standaard wielmaat geweest dus ik ga hem nu niet tegen de kant gooien terwijl de onderdelen nog draaien of verkopen voor 300 euro. Als straks de ketting en tandwielen op zijn dan zal ik wel eens nadenken wat ik doe.

Een 29 zou ik kopen als ik er een behoorlijk budget voor heb. Voor 1000 euro koop je een 29 die met pedalen en alles op los in de 13kg weegt. Dan is er weinig wendbaar aan een 29.
Goeie geometrie, lichten wielen, deftige componenten, dan zou ik een 29 kopen ja. En vooral testrijden! In 29 zijn er behoorlijk wat fietsen die rijden als een tank.
Wat er ook gezegd mag worden, hoe groter je bent hoe vlotter een 29 rijd. Er mogen dan wel dames van 1m60 de wereldbeker rijden met een 29, welja die doen dat omdat zij nu eenmaal zo snel mogelijk willen rondcrossen. Ik betwijfel dat er veel met een 29 zouden rijden als het voor hun plezier was.

Bericht wo 19 nov 2014 16:54
vani Mountainbiker

Mijn bike: Specialized & BMC
Mister No Chaïn schreef:
Zelf rijd ik ook nog gewoon rond op mijn 26. Het is 30 jaar de standaard wielmaat geweest dus ik ga hem nu niet tegen de kant gooien terwijl de onderdelen nog draaien of verkopen voor 300 euro. Als straks de ketting en tandwielen op zijn dan zal ik wel eens nadenken wat ik doe.

Een 29 zou ik kopen als ik er een behoorlijk budget voor heb. Voor 1000 euro koop je een 29 die met pedalen en alles op los in de 13kg weegt. Dan is er weinig wendbaar aan een 29.
Goeie geometrie, lichten wielen, deftige componenten, dan zou ik een 29 kopen ja. En vooral testrijden! In 29 zijn er behoorlijk wat fietsen die rijden als een tank.
Wat er ook gezegd mag worden, hoe groter je bent hoe vlotter een 29 rijd. Er mogen dan wel dames van 1m60 de wereldbeker rijden met een 29, welja die doen dat omdat zij nu eenmaal zo snel mogelijk willen rondcrossen. Ik betwijfel dat er veel met een 29 zouden rijden als het voor hun plezier was.

Ik ben 1m94 en kom in korte U bochten nemen toch ferm tekort tegen de kleinere mannen op hun 29 ze.

Bericht vr 21 nov 2014 16:50
geertg Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark 700 premium; Cube ltd; Specialized Sirrus Pro
Ik heb tijdens de testritten op de happy bike days ervaren dat een 27,5 meer mijn ding is, wendbaarder in korte bochten t.o.v. 29''. Ben ook geen snelheidsfan.

Bericht do 11 dec 2014 20:34
---jakke--- Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Stevens sorona
vani schreef:
Mister No Chaïn schreef:

Ik ben 1m94 en kom in korte U bochten nemen toch ferm tekort tegen de kleinere mannen op hun 29 ze.

Goed voor de techniek
http://youtu.be/brrDHIH788U

Bericht do 11 dec 2014 23:47
vani Mountainbiker

Mijn bike: Specialized & BMC
thnx

Bericht vr 02 jan 2015 20:27
w-vdr Mountainbiker

Mijn bike: Bianchi Kuma 4900
Ann,
Bianchi maakt eveneens fietsen in 27,5. Anders dan de grotere wielen is ook de geometrie van het frame anders dan bij 26".
Zo is de crank lager geplaatst wat zou moeten bijdragen aan jouw stabiliteit op de fiets.
Logischerwijs is dat nog meer het geval bij een 29'er.

Mijn plaatselijke fietsmaker (velohuis in oudenaarde) is zéér te spreken over deze 'tussenmaat'
en ik ben er ook over aan het denken het een kans te geven.
dus als je gaat testen zeker jouw bevindingen posten hier

Bericht zo 18 jan 2015 15:59
Giobiker Mountainbiker

Mijn bike: Cannondale F29/ Scott Scale 710
Het valt toch op dat er al redelijk wat van 29 terugkeren naar 27,5.
Ik heb ze allebei en de 27,5 is toch vinniger, en diegene die beweren dat ze met de 29 een hogere gemiddelde snelheid halen op een rit dan met een 27,5 moeten er waarschijnlijk ook echt serieus in geloven...
Ik zou gewoon zeker gewoon op voorhand allebei eens testen en kopen waar je het beste gevoel bij hebt.
grtz.

Volgende

Keer terug naar Welke bike geniet de voorkeur?