Dank voor de reacties, het dilemma is er nog altijd.
hieronder de reactie van Canyon zelf
Beste
U somt net de voordelen van carbon en alumunium ten opzichte van elkaar mooi op. Carbon is inderdaad is iets comfortabeler en aluminium is net iets steviger. Indien bij een valpartij er een bluts in het aluminium is gekomen is de kans groot dat bij een gelijkaardige impact het carbonnen frame een breuk zal hebben. De geometrie van het aluminium frame is ook een iets comfortabelere geometrie en die van de carbonnen is al iets meer competitief gericht.
De Terralogic vork van FOX is een vork waar een inteligentie is ingebouwd die de vork automatsich zal blokkeren afhankelijk van het terrein. Bij een klim op de baan zal de vork bevoorbeeld automatisch blokkeren. U hoeft dus niet afhankelijk van het parcours zelf de vork te blokkeren of te deblokkeren en zo de kans lopen dat u bevoorbeeld aan een technische afdaling begint met nog een geblokkeerde vork.
De vork met de CTD functie is een vork die 3 functies heeft een Climb, Trail en Descent functie. Afhankelijk van de stand zal de vork gemakkelijker of minder gemakkelijk inveren. Zo zal de Climb stand de vork zo goed als volledig blokkeren en zal in de Descent stand de vork gemakkelijk inveren wat handig kan zijn op heel technische afdalingen. De meeste mensen die met zo´n vork rijden, rijden bijna altijd in de Trail stand. Dat is een stand tussen de beide in.
veel wijzer kom je er niet van :) echt zwaar gevallen ben ik nog nooit (fiets heuvelland, west-vlaanderen, noord-frankrijk). Maar toch al die horrorverhalen van carbon (frames tot 4 a 5 maal toe hoeven op te sturen (niet enkel canyon)). Ook wist ik niet dat de alu iets meer comfortabeler is van geometrie, een wedstrijdrijder ben ik niet.
terralogic of de ctd, op zich lijkt mij het terralogic concept leuk, nooit te hoeven denken om je voorvork te verplaatsen van stand. In de praktijk heb ik geen ervaring, maar lijkt mij een goede vork eenmaal goed afgesteld.
iemand nog een tip?