Forumoverzicht Productinfo Welke bike geniet de voorkeur? 2dehands of nieuw? Fully of hardtail?

2dehands of nieuw? Fully of hardtail?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

LanderDM Mountainbiker

Mijn bike: SCOTT Spark 20
Hey collega mountainbikers en ervaringsdeskundigen,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor m'n 12j oude hardtail MTB (die me destijds 1100 euro kostte).
Jaarlijks rij ik een aantal toertochten en rond de zomer enkele marathons in onze Belgische Ardennen. Daarom wil ik niet boven 1000 euro gaan.

Maar ik twijfel nog op een aantal fronten.
2dehands of nieuw?
Als ik een mooie 2dehands kan vinden in mijn maat (1m92), dan krijg ik daar veel meer specs, voor m'n geld. En dan komen ook sommige fully's in aanmerking... Zeker nu veel mensen overschakelen naar 29" komen er heel wat 26" mtb's op de 2dehands markt, ook in dit forum :-) Maar ik neem ergens een risico op een miskoop, hoge kosten door slijtage materiaal,...
Een nieuwe MTB voor 900 euro bevat een stuk minder goede componenten, maar dan heb je wel garantie en een fietshandelaar die 'garant' staat voor z'n verkochte waar.

fully of hardtail
Ik wil het aantal tochten en marathons (zeker in de Ardennen) opdrijven omdat ik de smaak terug te pakken heb. Als ik een deftige 2dehands fully vind, lijkt me dat een mooie upgrade. Zeker qua rijcomfort. Daartegenover staan vermoedelijk hogere kosten en risico's door de extra rear-suspension technologie? Ik ben gewoon van met een hardtail te rijden, en ik vind ook makkelijker een 2dehands hardtail van goede kwaliteit op mijn maat.

Hebben jullie experts extra argumenten om me te helpen kiezen?

Grts
Lander

whaleshark Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem
Met waar je de MTB voor wil gaan gebruiken en je budget, zou ik zeker voor een 2de hands gaan...of nog een tijdje wachten, door sparen en je budget wat opkrikken...
De MTB die je 12j geleden kocht, koste je 1100 euro, dat is nu ongeveer het dubbele, denk ik...
Met een nieuwe MTB van 900 a 1000 euro marathons en Ardennen rijden... Ik vrees er voor. Ik denk dat je bij het zwaardere werk je met zo'n MTB veel zaken kapot zult rijden...en zal moeten vervangen...
In alle geval, succes met je zoektocht...

Grtz

kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

whaleshark schreef:

Met een nieuwe MTB van 900 a 1000 euro marathons en Ardennen rijden... Ik vrees er voor. Ik denk dat je bij het zwaardere werk je met zo'n MTB veel zaken kapot zult rijden...en zal moeten vervangen...

Daar ben ik het niet mee eens... Ik denk dat je voor +/- 1000 euro wel een goede basis HT kan vinden.

Wat je daar meer aan kapot gaat rijden is me een raadsel... iemand in mijn vriendenkring kocht onlangs een 27.5 Cube voor om en bij de 1000€.

SLX en XT componenten en een Reba vork... naar mijn mening NIKS mis mee, ook niet om wekelijks in de Ardennen te gaan rijden.

Mijn mening?
Een nieuwe HT kan met jouw budget zonder zorgen.

Een fully gaat niet lukken met jouw budget, zelfs op de tweedehandsmarkt wordt het moeilijk denk ik.

LanderDM Mountainbiker

Buiten de normale slijtagekosten, bleek na een aantal marathons in de Ardennen qua kosten goed mee te vallen.

Ik dacht ook dat een 2dehands fully buiten budget zou zijn, maar toen zag ik deze Scott Spark 20 staan:
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 98760.html Interessant?

Vraagprijs is 900 euro, juiste maat en goed componenten (XT, XTR, Fox RL, ZTR olympic wielen,...) Ik plan binnenkort een testritje.
Enigste nadeel lijkt me de leeftijd: model is van 2009. Maar "aandrijving" is recent helemaal vernieuwd, en top materiaal blijft goed. Ja toch?

Het zal tussen die 2dehands bike en een nieuwe hardtail voor hetzelfde bedrag gaan...

Merci voor jullie meningen.

kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

Fiets zal, als al die aanpassingen (vork vooral) aantoonbaar zijn, z'n vraagprijs wel ongeveer waard zijn.
Velgen lijken mij wat zwak voor zwaardere personen, en aangezien iemand van +190cm niet heel licht is...

Persoonlijk zou ik liever een nieuwe HT kopen. Ook al is dat dan een alu fiets met een wat mindere afmontage.

geertg Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark 700 premium; Cube ltd; Specialized Sirrus Pro
Scott Spark 20 kwam steeds goed uit de testen behalve de achtervering van DT Swiss, daar waren zij niet over te spreken (DT Swiss Nude werd dan vervangen door een DT Swiss Nude2 om dan over te stappen naar de Fox Nude).

LanderDM Mountainbiker

Ik had idd al heel wat positieve reviews gelezen over de Scott Spark 20. Bedankt voor je extra info.
Naast die Scott Spark 20, heb ik ook nog een Merida 96 Team edition in het vizier. Nieuwprijs zou enkele duizenden euro's zijn, maar wordt bij een fietswinkel aangeboden (vorige bike van een klant van hem) voor 950 euro. Er zou nooit mee gemountainbikt zijn ("enkel op de weg", shame on him!), en jaarlijks onderhouden door dezelfde winkel. Modeljaar is me niet nog niet duidelijk. Maar (originele) componenten lijken me top voor die prijs (Compleet carbon kader, demper, velgen, naven, stuur en zadelpen, Wielen dt swiss carbon, Groep SRAM X0, vering Manitou?,...)

Persoonlijk ben ik door zo'n fiets meer verleid dan door een nieuwe hardtail met mindere componenten. Lijkt me echt een droomfiets. Zeker omdat die 2dehands aangeboden wordt door een fietswinkel op 20km van mijn deur. Ik vrees alleen voor hoge kosten als er componenten vervangen moeten worden... (door slijtage of defect)

De zoektocht gaat verder...

gr
Lander

geertg Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark 700 premium; Cube ltd; Specialized Sirrus Pro
Wat betreft de Merida 96 Team Edition en specifiek de vering Manitou. Echtgenote rijdt o.a. ook met een Merida (Juliette HFS 1000) met Manitou RSEVEN vering, zeer tevreden over en nog nooit een probleem mee gehad (zelfs nog geen onderhoud of bijstelling nodig gehad).

Op bikeradar staan enkel reviews van de Merida 96.

LanderDM Mountainbiker

Dit weekend ga ik testrijden op de 2 2dehands fully's: Scott Spark 20 en Merida 96 Team, beide van +/- 2009. Beide vallen binnen budget.
Hopelijk kan ik dit weekend de knoop doorhakken en me véél beter wapenen voor de MTB marathons in Houffalize, Achouffe, Bouillon,... Ik wil die grens van 100km nu wel eens over!

Alvast bedankt voor jullie raad.

gr
lander

whaleshark Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem
Succes met de testritten... laat ons iets weten....

Keer terug naar Welke bike geniet de voorkeur?