Forumoverzicht Productinfo Welke bike geniet de voorkeur? Nieuwe MTB: Geometrie / Eigenschappen / Merken

Nieuwe MTB: Geometrie / Eigenschappen / Merken

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

MichaëlG Mountainbiker

Mijn bike: Scott Yecora

Hoi,

Ik ben stilaan aan het uitkijken naar een vervanger voor mijn fiets die tussen de 10 en de 15 jaar oud moet zijn. Hierbij heb ik een aantal concrete vragen waarvoor ik jullie advies graag gehad zou hebben. Ik ga er van uit dat ik een hardtail zal kopen, maar de meeste punten zijn ook van toepassing op een fully. Heb al een fietsmeting laten doen, dus onderstaande data is correct en nagemeten.

Wat lichaamsbouw betreft ben ik groot (1.89), licht (76kg), met lange benen (bbl 97,7). De ideale afstand tussen bovenkant zadel en mijn trapas is 86,5 cm. Dit lijkt voor mij dus een belangrijk element in de geometrie.

Aangezien dat het aanbod zadelpennen groter dan 400mm beperkt wordt, lijkt een lange zitbuis mij een voordeel. Ben ik correct of niet?

Wat de hoek van de zitbuis betreft: kies ik beter voor een zo groot mogelijke hoek, zodat het zadel niet te ver staat van de trapas? Momenteel staat de tip van mijn zadel 10,5cm van de loodlijn van de trapas. Mijn logica is dat hoe langer de zitbuis + zadelpen wordt, hoe verder het zadel naar achter komt te staan, en dus hoe verder van de trapas. Juist? Waarop heeft de hoek van de zitbuis nog invloed? Positie op fiets (recht/gestrekt)?

Nog gerelateerd aan mijn bbl: in welke mate moet ik rekening houden met standover? Is dit enkel belangrijk om mijn nageslacht te vrijwaren of heeft het nog een ander nut?

Ten slotte: kies ik beter een fiets met een zo laag mogelijke trapas (lage bb height / bb drop) zodat mijn zwaartepunt zo laag mogelijk blijft en ik toch die 86,5cm beenruimte heb? Ik ben mij er van bewust dat de kans op het raken van obstakels met de pedalen vergroot.

Aangezien mijn benen zo lang zijn, is mijn romp dus relatief kort (60cm). Armen zijn 71 cm, geen idee of dit lang of kort is. Anyhow, is het gegeven deze lengtes aangeraden om voor een zo groot mogelijke stack te gaan, zodat mijn stuur relatief hoog komt en ik dus minder voorovergebogen ben op mijn fiets? Wat zijn de nadelen van hoge stack?

Wat de eigenschappen van de fiets betreft ben ik niet op zoek naar een snelheidsmonster, maar wel naar een leuke, vinnige fiets waar ik veel plezier aan heb. Gebruik: toertochten in ons land, met voorkeur tochtjes met hellingen. Ik klim en daal graag. Ben wel niet echt een goede stuurder, alleszins op het vlakke :oops: (afdaling gaat beter). Kies ik dan beter een fiets met een iets kleinere stuurhoek (68-69) zodat het niet te nerveus wordt? Zijn er nog andere geometrie-eigenschappen die belangrijk zijn voor het speelse karakter van een fiets?

Ik wil ten slotte geen gangbaar merk kopen (Speci/Cube/Canyon/Trek...), dus ben op zoek naar iets 'zeldzamer'. In UK zijn er veel opties die mij wellicht zullen bevallen (bv. White 901/905, Orange Crush, maar ook veel losse frames), maar de pond staat enorm duur dus het is niet echt het moment. De Duitse webshops (Radon, Drössiger...), zijn dan weer wel voordeliger. Zijn er nog andere niet-traditionele merken die dit soort fietsen maken en waar jullie aan denken? Santa Cruz Chameleon lijkt mij bijvoorbeeld wel iets leuk. Probleem is dat met dit soort "trail" hardtails vaak het gewicht een stuk hoger ligt (toch zeker de stalen versies)

Thanks!

Michaël

kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

Je kan een frame op maat laten maken bij Singlebe via http://www.ervehafietsen.nl/
Als ik me niet vergis betaal je minder dan 1000€ voor een custom frame.
http://ervehafietsen.nl/SingleBe.html

Bij Erveha kan je ook terecht voor een Cotic, een Polaris lijkt me ook wel in aanmerking te komen...
http://www.cotic.co.uk/product/solaris

Liever goedkoper? Een Genesis High Latitude misschien? http://ervehafietsen.nl/Genesis/Mountainbike/29er.html

Dat het stalen frames zijn zou ik juist als pluspunt zien, het beetje extra gewicht dat je daar moet bijnemen maak je goed met lichte onderdelen/wielen.

Als je echt liever alu hebt, zo'n SC Chameleon is ook wel ferm ja, een Nicolai Argon is dat ook en die kom je ook niet op elke TT tegen.

MichaëlG Mountainbiker

Thanks. Voor staal leken cotic en ook sobre mij interessant

kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

MichaëlG schreef:
Thanks. Voor staal leken cotic en ook sobre mij interessant

Die Cotic vind ik zelf ook wel iets hebben...

Vergeet de Salsa El Mariachi ook niet, ook een superfietske als je de gebruikservaringen mag geloven.
Denk dat de Salsa en de Cotic zowat in dezelfde prijsklasse zitten.

MichaëlG Mountainbiker

Nog iemand feedback over de geometrie vraagjes?

Speedy G. Mountainbiker

Mijn bike: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL
Jij hebt identiek dezelfde problemen als mezelf alleen ben ik nog iets extremer met mijn 1m91 en een zithoogte van 890mm.

Normaal gezien bepaal je een frame meestal op de bovenbuislengte maar "wij" moeten vooral eerst kijken naar de zitbuislengte om te zien of het frame zo groot genoeg is.

Met uw zithoogte van 865mm moet je minstens een 21" frame hebben en dat valt die Cotic al af.

865 - 45mm zadelhoogte (gemiddeld) - 300mm zadelpen (maximum zichtbaar gedeelte) = 520mm minimum zadelbuislengte!!

Zitbuishoek moet je niet teveel zorgen over maken tenzij je extreem ver achter de trapas dient te zitten door bv lange bovenbenen zoals mezelf.
Standover is helemaal geen probleem met dergelijke stelten.

MichaëlG Mountainbiker

Thanks! Als je met een 21" (of groter) rijdt met een slacke balhoofdhoek, heb je dan niet het gevoel dat je met een gigantische boot onderweg bent? Heb daar een beetje schrik voor :/

Speedy G. Mountainbiker

Mijn bike: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL
MichaëlG schreef:
Thanks! Als je met een 21" (of groter) rijdt met een slacke balhoofdhoek, heb je dan niet het gevoel dat je met een gigantische boot onderweg bent? Heb daar een beetje schrik voor :/

Tja, wat is slack he?
Mijn huidige 29"-er heeft een balhoofdhoek van +/_ 70,77°.
Mijn oude 26"-er had 70°.

Ik heb er toch geen problemen mee om overal weg te geraken.

Vanjb Mountainbiker

Mijn bike: Cube ltd race 2011

Ga eens langs bij Steven van topbikes in begeinendijk ,die gaat u zeker met vanalles kunnen helpen echt een kenner van vele materialen en hun eigenschapen ,ik ben van mening hetzelfde wat voor fiets je wilt kopen ga eerst eens testrijden op een open0.1.0 .

Keer terug naar Welke bike geniet de voorkeur?