Forumoverzicht Techniek Tips en tricks koerswielen op een mtb?

koerswielen op een mtb?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht wo 30 mei 2012 15:51
bartvde Mountainbiker

Mijn bike: Cube LTD PRO 2011

Ik probeer af en toe mee te rijden met een vriend die met een koersfiets rijdt.
Probleem: met MTB wielen is het dubbel zo hard duwen dan met die dunne tubekes van hem. Na 35 ben ik dood aan zo'n tempo...
Uitgangspunt: ik zoek niet ook nog een koersfiets te kopen.
Vraag: is er een oplossing voor de mtb via koerswielen die er op passen? Bijkomend: iemand ervaring dat het effectief veel lichter rijdt?
Praktisch: ik rij met een cube LTD Pro 2011.
Alvast bedankt!

Bericht wo 30 mei 2012 16:23
gbv Mountainbiker

Mijn bike: Cube Reaction Race '12

het geeft toch wel wat verschil hoor, mtb of koers. op de koersfiets ligt mijn cruisingspeed toch zo een 2 à 4 km/u hoger. afhankelijk van de omstandigheden (wind en parcours). op de koersvelo gewone 23mm bandjes op 7bar. op de mtb een roro en rara 2.25 combo op om en bij de 2bar.

opties: een setje dunne slicks steken op je mtb.
op sommige frames kan je ook gewone koerswielen steken. een kennis van me rijdt zo crosswedstrijden. koerswielen met crosstubes in het mtb frame.

Bericht wo 30 mei 2012 16:30
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 29'er hardtail & singlespeed
Je kan een setje laten spaken, race velgske met koersbandjes en neem dan dezelfde naven+schijven als nu, dan hoef je de calipers niet telkens opnieuw uit te lijnen.
Past zonder prob in een 26" mtb.
Mavic Speedcity is ook een optie, kan je goedkoop scoren op 2de handssites.

Bericht wo 30 mei 2012 18:13
Stokke Mountainbiker

Persoonlijk zou ik een goedkoop krom stuurke bijkopen

Voor wat een set wielen compleet kost zou dit al moeten lukken moet je ni telkens wisselen
En heb je in ene keer ook een grotere plateau vooraan scheeld ook al
Ok t'zal geen carbon eerste klas zijn :wink:

Goedkoopste is zoals hier al gezecht dunne slicks

Bericht wo 30 mei 2012 19:03
bartvde Mountainbiker

Vraag als niet kenner is, wat geef ik aan een 2e hands koersfiets? Zonder alweer eens zwaar te investeren....

Bericht wo 30 mei 2012 20:19
Stokke Mountainbiker

K'ben zeker ook gene kenner :cry:

Maar een setje wielen met bandje's velglint cassete schijven +- 400 euroke's naargelang materiaal natuurlijk
Hiermee wilde ik gewoon zeggen naargelang conditie natuurlijk en de wil van uwe maat
Als die zijne grote plateau steekt bv 53 tov van die bij u nen 42 ge beter da geld gebruikt voor race fiets

Goedkoopste is als uwe maat mee gaat mtb :lol:

Bericht wo 30 mei 2012 21:06
scelter Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Grand Canyon SLX 9.9 29er, Canyon Nerve XC7 & Rose Pro RS SRAM Force
Ik heb een tijdje op de baan met een setje slicks gereden. Zie bevoorbeeld hier: http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=61133

Is heel goed te doen en zolang de snelheden niet te hoog oplopen amper verschil met een echte koersfiets. Enige nadeel is dat je iedere keer banden van je velgen aan het aftrekken bent voordat je kan gaan rijden. In 5 minuten is dit normaal gedaan, maar toch soms vervelend. Ik ben uiteindelijk wel naar een echte racefiets overgeschakeld omdat ik regelmatig mee ging rijden op het circuit van Terlamen en dan komt ge er echt niet met uw mtb versnellingskes, want die houden er mee op ietske voorbij de 40km/u.

Ik heb dat setje Kojaks overigens nog altijd liggen mocht je geínteresseerd zijn.

Bericht wo 30 mei 2012 22:28
roger Mountainbiker

Mijn bike: Seven Sola,Turner Flux
Indien je met schijfremmen rijdt gewoon een setje 29'wielen kopen met 28mm bandjes ,gaat perfect in een 26'frame en oogt ook mooier dan 26'wielen met dunne bandjes.

Indien je later van zin bent om een 29'te kopen dan heb je toch al je een setje wielen.

Bericht wo 30 mei 2012 23:38
brix Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: merida big nine lite , merida o nine team
roger schreef:
Indien je met schijfremmen rijdt gewoon een setje 29'wielen kopen met 28mm bandjes ,gaat perfect in een 26'frame en oogt ook mooier dan 26'wielen met dunne bandjes.

Indien je later van zin bent om een 29'te kopen dan heb je toch al je een setje wielen.

en andersom ???? is dit ook mogelijk dan !! 26' wielen in 29' frame ??
ik zit met 26' wielen voor op de weg , maar wil in de toekomst ook ne 29' frame aanschaffen .

Bericht do 31 mei 2012 09:10
bartvde Mountainbiker

Is het zo eenvoudig om er 29 wielen in te steken en al te kunnen fietsen?

B

Volgende

Keer terug naar Tips en tricks