Forumoverzicht Techniek Tips en tricks van hardtail naar full suspension

van hardtail naar full suspension

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht za 09 jun 2012 20:07
ikkenick Mountainbiker

Mijn bike: Trek Fuel EX8

Hallo,

Na enkele jaren op een Cube Acid weet ik wel zeker dat ik gebeten ben door het mountainbikevirus. Ik heb me dan ook een Trek Fuel besteld, omwille van meer comfort. Nu vraag ik me af of er qua techniek grote verschillen zijn in rijden met een hardtail of rijden met full suspensoir. Zo hoorde ik bij dealer dat je bij fully best zoveel mogelijk op zadel blijft zitten, ook bij afdalingen, en dit om druk te houden op achterwiel.
Is dit zo? Zijn er nog andere dingen waarop ik moet letten?

Thx!

Nick.

Bericht za 09 jun 2012 20:42
roelpol Mountainbiker

Mijn bike: Canyon Nerve XC
Heb onlangs zelf de overstap gemaakt, en heb het mij nog geen seconde betreurd. Een fully is veel comfortabeler, en veel speelser ook in mijn opinie.
Je hebt sowieso de neiging van langer te blijven zitten, maar dat is geen vereiste, niet bij het klimmen noch bij het dalen.
Laatst bijgewerkt door roelpol op wo 18 jul 2012 13:53, in totaal 2 keer bewerkt.

GW Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: fully-enduro-downhill

ikkenick schreef:
Hallo,

Na enkele jaren op een Cube Acid weet ik wel zeker dat ik gebeten ben door het mountainbikevirus. Ik heb me dan ook een Trek Fuel besteld, omwille van meer comfort. Nu vraag ik me af of er qua techniek grote verschillen zijn in rijden met een hardtail of rijden met full suspensoir. Zo hoorde ik bij dealer dat je bij fully best zoveel mogelijk op zadel blijft zitten, ook bij afdalingen, en dit om druk te houden op achterwiel.
Is dit zo? Zijn er nog andere dingen waarop ik moet letten?

Thx!

Nick.

Als je dit gaat gebruiken ga je niet meer op je zadel blijven zitten hoor :wink: :lol: :lol:

Je gaat toch nog regelmatig uit je zadel moeten komen hoor. Op hobbelende veldwegen enzo zul je gewoon kunnen blijven zitten maar bij de leuke afdalingen sta ik op de trappers. 8)

Bericht za 09 jun 2012 21:23
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Canyon Nerve, Trek 1.7

Je gaat langer op je zadel kunnen blijven zitten maar dat is zeker geen vereiste :) Door de extra vering achteraan gaat je achterwiel net juist langer contact kunnen houden met de ondergrond, waardoor je normaal gezien meer grip en controle hebt. Natuurlijk heeft bandenkeuze en -druk hier ook nog veel mee te maken

Bericht zo 10 jun 2012 17:08
scelter Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Grand Canyon SLX 9.9 29er, Canyon Nerve XC7 & Rose Pro RS SRAM Force
Jup, je gaat vanzelf wel langer blijven zitten. Daar moet ge ni actief mee bezig zijn ofzo. En de snelste weg omlaag gaat vaker in een rechte lijn :-)

Keer terug naar Tips en tricks