Forumoverzicht Techniek Tips en tricks Velg en velgbreedte

Velg en velgbreedte

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht wo 28 jan 2015 12:00
kazzz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 852
Mijn bike: Trek SuperFly 9.8
Wat zeggen de kenners hier over de theorie van de velgbreedte en de praktijk?

Voor het huidige XC landschap waar toch veel met banden breder dan 2.20 gereden wordt, is het beter een bredere velg te hebben.
Meer info kan je vinden in deze link met de theorie:
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesd ... Burp-.html

Dit om vooral de "air burp" tegen te gaan. Dus wanneer je een bocht ingaat, wortel raakt etc, vervormt je band en kan er met een bredere band en dunnere velg lucht ontsnappen.

Mijn vraag: Wat is er van waar bij echt gebruik? Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuw setje, en ben geneigd naar een XR1501 setje. Prijs kwaliteit echt wel heel goed te noemen!
Echter is deze "maar" 20mm breed, wat eigenlijk te dun is voor met 2.25 banden te rijden en dus het risico op luchtverlies groot maakt.
Toch krijgen deze setjes heel goede reviews, dus wat is er nu van aan?

Bericht wo 28 jan 2015 17:38
geertg Mountainbiker

Berichten: 387
Mijn bike: Scott Spark 700 premium; Cube ltd; Specialized Sirrus Pro
Werden bij die reviews ook 2.25 banden gebruikt?

Bericht wo 28 jan 2015 18:22
kazzz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 852
Mijn bike: Trek SuperFly 9.8
Die gingen vooral over het tubeless leggen, en rij eigenschappen (stijf, sterk, ...).
Nergens inderdaad meer info over de breedte van de band of... de burping! Daarom dat ik de vraag hier stel aan mensen die deze set hebben en rijden met +2.2 banden!

Bericht wo 28 jan 2015 21:42
Beny Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3596
Mijn bike: 2x specialized/2x niner/1x turner/1x Radon

bij een bredere velg gaat de band minder zijdelings rollen waardoor stijver/correcter stuurgevoel in de bochten zonder "banddrift"

Bericht wo 28 jan 2015 22:53
madskatingcow Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4352
Mijn bike: Scott Scale 900 RC 2014 - Specialized S-works Epic WC 2014
Met de huidige tubeless ready banden heb je sowieso al een betere aansluiting van band / velg op elkaar, wat de kans op burping aanzienlijk vermindert. Dit was vooral van toepassing destijds bij 'gewone' banden die doormiddel van latex tubeless gemonteerd werden, maar erg los op de velg lagen.

Bericht do 29 jan 2015 18:40
J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2360
Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
Uit eigen ondervinden, vind ik het tractie verschil tss bvb een Crest en Flow op ondergrond met weinig grip, ongelooflijk.
Al meermaals getest en ondervonden....

Bericht do 29 jan 2015 19:58
kazzz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 852
Mijn bike: Trek SuperFly 9.8
Ik rij nu met de X1800 spline wielset, en uiteindelijk heb ik daar ook verre van klagen van..
En.. deze zijn 24mm.

Bericht do 29 jan 2015 20:50
J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2360
Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
24mm buitenkant, 18mm binnen.... zijn eerder smalle velgskes....

Bericht do 29 jan 2015 21:06
kazzz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 852
Mijn bike: Trek SuperFly 9.8
Idd de X1501 zijn 20mm binnenkant, dus breder, dus.. volgens mij perfect dan sinds ik nu ook 2.25 heb liggen op 18mm.. :)

Bericht vr 30 jan 2015 16:40
J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2360
Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
Op gebied van 'luchtverlies' denk ik niet dat ge u zorgen moet maken.
Ik rij al een tijdje met 0.9bar voor en achter zonder enig problem met een Crest.
Maar zo wie zo zal bvb een 2.25 beter tot zen recht komen op een 21, 24 of meer mm binnenbreedte. Het artikel dat je post wil eerder vergelijken tussen de meest gebruikte XC breedte, 21mm en de nu gangbare breedtes, 24mm en breder.

Volgende

Keer terug naar Tips en tricks





cron