Forumoverzicht Bikemogelijkheden GPS Garmin Edge 810: navigatie is een ramp, wat doe ik mis?

Garmin Edge 810: navigatie is een ramp, wat doe ik mis?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

NetWave Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Specialized Camber EVO
Hey,

Sinds kort heb ik een Garmin Edge 810 die ik ook wil gebruiken om routes na te rijden.

Als eerste test vandaag de 3 blosoroutes in Lille gereden (startplaats Lilse Bergen). Het doel was om de navigatie eens te testen zonder mis te kunnen rijden. Dat was echter een ramp... ](*,)

Om de eerste reacties voor te zijn: ja, ik heb de handleiding gelezen en ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt. Ik doe iets mis, maar ik weet niet wat. En aan de talrijke topics te zien ben ik niet de enige die last heeft om het goed te krijgen.

Mijn instellingen op de Garmin (door tips die ik op het forum vond):

Activiteitprofiel > (naam) > Navigatie > Kaart:

Orientatie: Spoor boven
Autozoom: Aan
Begeleidingstekst: Altijd weergeven
Kaartzichtbaarheid: Auto
Kaartinformatie: OFM

Activiteitprofiel > (naam) > Navigatie > Routebepaling:

Activiteit: Mountainbiking
Berekeningswijze: Minimale afstand
Zet vast op weg: Nee
Te vermijden: (niks)
Herberekenen: Uit

Als kaart heb ik voornamelijk OFM gebruikt. Routeerbaar, dus. Ook even kort met OpenMTB getest, maar dat gaf geen verschil.

Van de 3 verschillende routes had ik een GPX, dewelke ik heb ingelezen in BaseCamp. Dit werd daar een spoor (symbool voetjes) en dat spoor heb ik vervolgens op de Garmin gezet.

Op de startplaats ging ik tenslotte naar de kaart > 'Zoek' > 'Koersen' > (naam) gekozen. Eerst even bij instellingen aangepast dat hij de koers altijd moet tonen en dan 'Rijden' gekozen. Daarna de rit gestart door op de knop '>' te drukken.

Eerste vaststelling: ik kreeg zelden navigatiepijlen te zien bij kruispunten of afslagen, maar de lijn van de koers liep wel gelijk met de lijn van de navigatie. In het bos is het echter heel moeilijk om, zonder een dikke vette navigatiepijl, te zien hoe je moet rijden aan de hand van zo'n smalle streep. Soms kreeg ik ze echter wel te zien. De logica erachter...?

Op een gegeven moment werden we verplicht om van de koers af te wijken, navigatie was daarna een ramp. Dikke pijlen gaven een bepaalde richting aan terwijl de bloso pijltjes naar de andere kant wezen...

Even later viel me iets gek op. bloso zei naar links, maar de navigatie wou naar rechts. Maar ik zag dat het parcours in een grote lus terugkwam naar de rechterkant, met andere woorden: mijn systeem wou de route afsnijden!! Ja, ik koos ergens bij instellingen voor 'minimale afstand', maar de enige andere opties zijn daar 'minimale tijd' en 'minimale stijging'...

Enfin, dankzij de pijltjes, en niet dankzij de Garmin, heb ik de blosoroutes kunnen uitrijden. De eerste kennismaking was dus niet bepaald positief.

Ik zag dat ik in BaseCamp een spoor ook kan omvormen naar een route, maakt dat verschil? Op de Garmin zag ik alvast geen verschil, zowel sporen als routes zijn te vinden onder 'Koersen'.

Wat doe ik mis?

GW Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: fully-enduro-downhill

Als je in in het bos wil navigeren moet je de afslagbegeleiding uit zetten. Dit is een functie die enkel op de weg zen nut heeft. Dus de dikke pijlen uit zetten en het lijntje volgen.
Even wennen maar gaat zeer goed hoor. Als je op de weg rijd kun je de afslag begeleiding wel gebruiken en navigeren zoals met een auto gps.

Koersen >>> de koers selecteren >>> sleuteltje >>> afslagbegeleiding uit

NetWave Avatar gebruiker
Mountainbiker

GW schreef:
Als je in in het bos wil navigeren moet je de afslagbegeleiding uit zetten. Dit is een functie die enkel op de weg zen nut heeft. Dus de dikke pijlen uit zetten en het lijntje volgen.
Even wennen maar gaat zeer goed hoor. Als je op de weg rijd kun je de afslag begeleiding wel gebruiken en navigeren zoals met een auto gps.

Koersen >>> de koers selecteren >>> sleuteltje >>> afslagbegeleiding uit

En moet je dan alsnog 'Rijden' kiezen?
Of gewoon de koers altijd laten weergeven in een bepaalde kleur zodat ie als een overlay op je kaart ligt?

Ik heb geen sleuteltje op de 810, wellicht heb jij een 800? Maar die 'afslagbegeleiding' ben ik wel ergens tegengekomen...

GW Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: fully-enduro-downhill

Ik kies er inderdaad voor om de koers altijd weer te geven op de map,dus niet door rijden te selecteren. Dat scheelt een beetje in batterij verbruik. Maar dan krijg je ook geen waarschuwing als je van de koers afwijkt wat wel het geval is als je de koers rijd via rijden.

Dus afslagbegeleiding uit en rijden maar :wink:

NetWave Avatar gebruiker
Mountainbiker

GW schreef:
Dus afslagbegeleiding uit en rijden maar :wink:

Volgende keer eens proberen, bedankt voor je raad!

In een post van RigolleM las ik dat de Edge geen onderscheid maakt tussen sporen en routes: beide worden omgezet naar koersen. Dat maakt dus ook geen verschil.

Ergens las ik ook dat navigatie prima werkt als je naar één bepaald punt rijdt (bv start van een TT). Daar is navigatie uiteindelijk voor gemaakt, dus ik kan me voorstellen dat in zo'n situaties de Edge prima presteert met afslagbegeleiding.

Een koers rijden - zeker het betere mountainbikewerk - is natuurlijk iets heel anders. Maar stel echter dat een koers enkele over banen gaat, kan je dan wel een koers rijden met afslagbegeleiding? En wat als je mist en wat later terug op de koers komt? Gaat ie dan gewoon verder?

RigolleM Avatar gebruiker
Mountainbiker

Het eerste wat je moet doen bij gebruik van een Garmin outdoor toestel (of Edge) is de denkwijze van autonavigatie (TomTom, Mio, ...) vergeten. Het rijden van een track (koers op een Edge) is simpelweg het kruimelspoor volgen. Hulpmiddel als afslagbegeleiding is leuk, maar irriteert tijdens offroad, zeker als de bochten snel op mekaar volgen. Ik rij altijd met toon op kaart en hou gewoon de paarse lijn in de gaten, ingezoomd op 80 of 120m. Rij ik mis dan zoom ik ff uit en zoek ik het spoor terug of keer ik mijn kar om tot ik terug op het juiste spoor zit.

NetWave Avatar gebruiker
Mountainbiker

Dan proberen we dat. Ook jij bedankt voor je reactie!

Is er eigenlijk nog een verschil tussen een 'altijd tonen op kaart' route proberen te volgen op je kaart, en effectief een route rijden maar dan zonder afslagbegeleiding?

Die laatste geeft een auditief signaal als je van de route afwijkt, of er terug op komt, maar zijn er verder nog verschillen?

Ik merk dat jullie beiden werken via de eerste manier, dus de tweede zal nog wel enkele nadelen hebben...

RigolleM Avatar gebruiker
Mountainbiker

NetWave schreef:
Ik merk dat jullie beiden werken via de eerste manier, dus de tweede zal nog wel enkele nadelen hebben...

Kan je kleurtje kiezen van de te volgen route, anders is het sowieso paars.
Als je herbekenen en afslagbegeleiding afzet, is voor de rest geen verschil, behalve die beep als je van track bent. Maar vind ik ook irritant want door het driften van het GPS signaal durft die wel eens onterecht te beepen of als de te volgen track last heeft gehad van drifting, maar jij wel het goede spoor volgt dan krijg je ook de melding.

NetWave Avatar gebruiker
Mountainbiker

Da's duidelijk =D>

Dit weekend nog eens een poging ondernemen.

NetWave Avatar gebruiker
Mountainbiker

Net buiten enkele kleine toertjes gedaan om het eens te testen. Een koers volgen zonder navigatie werkt goed. Met de juiste zoom zal het best wel werkbaar zijn.

Navigatie, maar dan zonder afslagbegeleiding, lukt echter niet (het auditief signaal leek me wel nuttig). De afslagbegeleiding blijf actief. Ik heb vanalles geprobeerd, helaas zonder resultaat. Begeleidingstekst staat op 'nooit weergeven', maar deze instelling wordt schijnbaar genegeerd... :-"

Volgende

Keer terug naar GPS