Forumoverzicht Bikemogelijkheden GPS welke gps kiezen?

welke gps kiezen?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht di 07 apr 2015 19:21
Sieger Mountainbiker

welke gps koop ik het best want ik weet het totaal niet meer eigenlijk, de ene zegt me koop een garmin edge touring, dan zijn er de mio's ook nog interessant lijkt me
Welke neem ik nu het best.
Ik zou graag routes kunnen inlezen, verder las ik ook ergens iets over een surprise me functie, zodat de gps dus zelf een route berekent. Ik zou hiervoor liever niet meer uitgeven dan 300€

Bericht di 07 apr 2015 22:43
tipi Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Scale 40, Climb two nine

Surprise me is op de mio, je geeft aantal km of de tijd in die je wil bollen en hij stelt 3 routes voor
Mio en touring is meer voor recreatief bolen, edge is meer voor trainingsprogramma's met gps functie

Bericht wo 08 apr 2015 09:44
Sieger Mountainbiker

Het zou eerder voor recreatief gebruik zijn.

Bericht wo 08 apr 2015 13:03
Beny Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 2x specialized/2x niner/1x turner/1x Radon

Ritten narijden (tracks)/registreren/routeren, kan met alle Garmin toestellen
Wil je de surprise me functie bij Garmin, dan moet je kiezen voor de Edge Touring (Plus) of voor de Edge 1000

Bericht vr 10 apr 2015 11:03
go2go2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Jet carbon, Niner Emd, Gaea voor het bos. Columbus, Chaos voor de weg
Ben mij eveneens aan het verdiepen maar simpel is het niet. Rij nu nog met Bryton rider 50 maar deze is aan vervanging toe. Wat zijn mijn wensen :

-Gemakkelijk downloaden en uploaden van routes
-Mogelijkheid tot rijden van "tracks"
-Gratis OSM kaarten
-Lange batterij
-Geen te zwaar of te log toestel
-Heb 4 fietsen dus ofwel goedkope fietsbevestigingen ofwel vlot demonteerbare fietsbevestiging
-Mogelijkheid om op hartslag te rijden.
-Route suggestie of "suprise me"
-Niet te ingewikkeld
-Niet te duur

Het toestel dat aan al deze verwachtingen voldoet bestaat waarschijnlijk niet

Wanneer de 810 via een of andere update "route suggestie" zou krijgen lijkt dit de beste optie.
Wanneer de Edge Touring via een update probleemloos met tracks zou kunnen werken is deze dan misschien weer de beste optie
Nu heeft de Edge 1000 heeft het meeste te bieden maar is dan ook veruit het duurste.
De Mio 505 kan ik moeilijker plaatsen. Deze lijkt iets minder geschikt voor MTB-gebruik.
Naar bryton kijk ik niet meer.

Bericht vr 10 apr 2015 12:56
Beny Avatar gebruiker
Mountainbiker

go2go2 schreef:
Ben mij eveneens aan het verdiepen maar simpel is het niet. Rij nu nog met Bryton rider 50 maar deze is aan vervanging toe. Wat zijn mijn wensen :

-Gemakkelijk downloaden en uploaden van routes
-Mogelijkheid tot rijden van "tracks"
-Gratis OSM kaarten
-Lange batterij
-Geen te zwaar of te log toestel
-Heb 4 fietsen dus ofwel goedkope fietsbevestigingen ofwel vlot demonteerbare fietsbevestiging
-Mogelijkheid om op hartslag te rijden.
-Route suggestie of "suprise me"
-Niet te ingewikkeld
-Niet te duur

Het toestel dat aan al deze verwachtingen voldoet bestaat waarschijnlijk niet

Wanneer de 810 via een of andere update "route suggestie" zou krijgen lijkt dit de beste optie.
Wanneer de Edge Touring via een update probleemloos met tracks zou kunnen werken is deze dan misschien weer de beste optie
Nu heeft de Edge 1000 heeft het meeste te bieden maar is dan ook veruit het duurste.
De Mio 505 kan ik moeilijker plaatsen. Deze lijkt iets minder geschikt voor MTB-gebruik.
Naar bryton kijk ik niet meer.

Blijft over bij Garmin: Edge Touring (Plus) en Edge 1000

Daar ik merk dat je zelf wel kaart durft te installeren, is het geen probleem om een Touring aan te schaffen
Je laadt extra een niet routeerbare kaart in die je actief stelt bij het rijden van een track => geen controle en geen begeleiding waar hij zelf die alternieven anders zou aanbieden

Bericht za 11 apr 2015 08:20
go2go2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Jet carbon, Niner Emd, Gaea voor het bos. Columbus, Chaos voor de weg
Beny schreef:

Blijft over bij Garmin: Edge Touring (Plus) en Edge 1000

Daar ik merk dat je zelf wel kaart durft te installeren, is het geen probleem om een Touring aan te schaffen
Je laadt extra een niet routeerbare kaart in die je actief stelt bij het rijden van een track => geen controle en geen begeleiding waar hij zelf die alternieven anders zou aanbieden

Hey Beny, blijkbaar ben jij deskundige en hebt ervaring met beide toestellen.

Door edge touring plus te kopen heb ik in vgl met de edge 1000:
-een toestel met dezelfde routeringsmogelijkheden
-met dezelfde mogelijkheden om kaarten te plaatsen
-mits het activeren van een niet routeerbare kaart dezelfde mogelijkheden om tracks te rijden

en mis ik in vgl met de edge 1000 :
-geen cadens sensor
-geen "trainingsmogelijkheden" o.a. virtuele partner, trainingsroutes maken,...
-een minder groot scherm
-geen wifi mogelijkheid

Mis ik nog dingen?

Is het toestel even stevig? Op de Garmin site vind je bij de vergelijking "shock resistant" aangevinkt bij de 1000 en niet bij de Touring. Tja, als het toestel niet stevig genoeg is voor intensief mtb gebruik dan is het natuurlijk geen optie.

Heb jij ondertussen ervaring met de "routesuggestie". Is dit een meerwaarde voor MTB en voor weg. Natuurlijk weet ik ook wel dat je via computer zelf routes kunt maken maar het lijkt mij een meerwaarde om mij (hopelijk aangenaam) te laten verrassen door de gps.

Bericht za 11 apr 2015 22:46
Beny Avatar gebruiker
Mountainbiker

go2go2 schreef:
Hey Beny, blijkbaar ben jij deskundige en hebt ervaring met beide toestellen.

Door edge touring plus te kopen heb ik in vgl met de edge 1000:
-een toestel met dezelfde routeringsmogelijkheden
-met dezelfde mogelijkheden om kaarten te plaatsen
-mits het activeren van een niet routeerbare kaart dezelfde mogelijkheden om tracks te rijden

en mis ik in vgl met de edge 1000 :
-geen cadens sensor
-geen "trainingsmogelijkheden" o.a. virtuele partner, trainingsroutes maken,...
-een minder groot scherm
-geen wifi mogelijkheid

Mis ik nog dingen?

Is het toestel even stevig? Op de Garmin site vind je bij de vergelijking "shock resistant" aangevinkt bij de 1000 en niet bij de Touring. Tja, als het toestel niet stevig genoeg is voor intensief mtb gebruik dan is het natuurlijk geen optie.

Heb jij ondertussen ervaring met de "routesuggestie". Is dit een meerwaarde voor MTB en voor weg. Natuurlijk weet ik ook wel dat je via computer zelf routes kunt maken maar het lijkt mij een meerwaarde om mij (hopelijk aangenaam) te laten verrassen door de gps.

Yep, uw vergelijking klopt
Ik denk aan mogelijk nog een paar verschillen (zonder echt gechecked te hebben)
De 1000 kan/heeft/geeft:
Bluetooth
Koppelen wattagemeter
Groot intern geheugen
Autoscroll
Alarmen
Bediening Virb

Bericht do 16 feb 2017 10:20
Qressor Mountainbiker

Het zou eerder voor recreatief gebruik zijn.
เซียนพนัน

Keer terug naar GPS