Forumoverzicht Productinfo 29er, de bike met de grote wielen 29r - Kleiner verzet aub 22/34

29r - Kleiner verzet aub 22/34

De alsmaar meer aan populariteit winnende mountainbike met de grote wielen, de 29'er, heeft vanaf heden haar eigen forumonderdeel. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht za 28 maart 2015 22:38
Jemp Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Vorige week op het einde van mijn rit nog een 5 tal km constant aan 33 km/h gereden op de 34 11
Is toch rap genoeg met de mtb.

Bericht zo 29 maart 2015 12:51
racoonfreak Mountainbiker

Mijn bike: Scatto mudbike, Cube reaction GTC-SL 29

Op mijn mountainbike zit een triple, eerst was de Shimano vertanding 22-32-42, het buitenste blad gebruik ik vrijwel nooit (zeldzaam ritje langs de vaart uitgezonderd, maar daarvoor dient een MTB eigenlijk niet)
Het middenblad is nu vervangen door een 34 (TA) , 22-34 in combinatie met een 11-36 cassette bevalt me prima in de Vlaamse Ardennen, snelheden van 35 km/uur zijn nog makkelijk haalbaar op verbindingsstukken langs verharde wegen op het middenblad. Sinds de overschakeling naar een 34 is de slijtage van de drie kleinste kransjes aanzienlijk minder, voor mijn rijstijl ideaal. De 42 zit er nu nog voor spek en bonen op, de zeldzame keren dat ik er nog gebruik van maak zou ik best kunnen missen.

Bericht ma 30 maart 2015 13:18
vk1238 Mountainbiker

Mijn bike: Gt zaskar Carbon - sportivo fiandra
racoonfreak schreef:
Op mijn mountainbike zit een triple, eerst was de Shimano vertanding 22-32-42, het buitenste blad gebruik ik vrijwel nooit (zeldzaam ritje langs de vaart uitgezonderd, maar daarvoor dient een MTB eigenlijk niet)
Het middenblad is nu vervangen door een 34 (TA) , 22-34 in combinatie met een 11-36 cassette bevalt me prima in de Vlaamse Ardennen, snelheden van 35 km/uur zijn nog makkelijk haalbaar op verbindingsstukken langs verharde wegen op het middenblad. Sinds de overschakeling naar een 34 is de slijtage van de drie kleinste kransjes aanzienlijk minder, voor mijn rijstijl ideaal. De 42 zit er nu nog voor spek en bonen op, de zeldzame keren dat ik er nog gebruik van maak zou ik best kunnen missen.

idem hier. momenteel rijd ik 80% op mijn middenblad en de overige 20% gebruik ik in de Ardennen of Alpen

grtz

Bericht ma 30 maart 2015 18:44
slashy Mountainbiker

Mijn bike: rocky bERG
Jeanke6 schreef:
scan schreef:
http://www.blackspire.com/SuperPro-Chainrings

Heb de 22-34 besteld. Ik heb nu 24-38 erop zitten. Zal binnen een paar weken mijn ervaring even hierop zetten.

Persoonlijk zou ik voor een 36-22 gegaan zijn, met 34 ga toch inboeten op max snelheid. 38/22 is sowieso een no-go. 36/22 ideaal voor mij voor de heel zware meerdaagse en verder volstaat een 38/24 wel voor de snellere marathons

ik rij 36/24 vooraan en kom daar goed mee weg overal in belgie voor 1 dags evenementen.
als ik dit jaar een meerdaagse zou rijden wordt het 36/22 (hoef ik mijn derailleur ook niet te verzetten).

Bericht di 31 maart 2015 20:03
prideandglory1891 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner EMD - Specialized Epic Expert Carbon 29'er

De 34-22 voorstanders die ik hier persoonlijk ken zijn geen "wedstrijdrijders"...
Wel mensen die ook af en toe eens rustig willen genieten van een omgeving of gewoon rustig verder willen babbelen op een klim. Dus op 't gemak de klim oprijden. En ook eer halen om overal op te rijden (of tenminste te proberen) en dan komt een 22 gewoon heel goed van pas.

Ik rij ook 34-22 en denk dat het ook wel zou lukken met een 24 als kleinste blad.
Maar liever heel traag op de fiets zonder je benen op te blazen.

En ALLES hangt gewoon af hoe gezond je bent, hoeveel je traint en met welke ingesteldheid je op de fiets kruipt.

Voor recreatief fietsen als niet echt gerainde biker is dit gewoon het ideale verzet.
Ook het opschakelen van 22 naar 34 is niet bruut. Als je naar een 36schakelt moet je al terug schakelen op de cassette ook.

En idd, op de weg komt een 36 of 38 goed van pas (zo rij je niet op de kleinste kransjes die het rapst slijten) maar waar ben je dan mee bezig, alleszinds niet met mtb. Ik rij dan wat trager op de 34 :lol:

Bericht wo 01 apr 2015 08:13
wiely Mountainbiker

Welke type kettingblad gebruiken jullie om 34 t te hebben?
Welke BCD heeft deze, vind het niet direct terug.

Bericht wo 01 apr 2015 08:33
RigolleM Avatar gebruiker
Mountainbiker

wiely schreef:

Ik heb er van SPÉCIALITÉS T.A. en BCD is 104 voor de 34t.

Bericht wo 01 apr 2015 17:44
prideandglory1891 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner EMD - Specialized Epic Expert Carbon 29'er

RigolleM schreef:
wiely schreef:

Ik heb er van SPÉCIALITÉS T.A. en BCD is 104 voor de 34t.
Hier ook deze... Schakelen goed en zijn vlot verkrijgbaar.

Bericht wo 01 apr 2015 17:51
kovan Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: ene mee eps, en ene mee kees
Hier ook altijd TA gebruikt, maar nu een blackspire geplaatst. Deze zou minder slijtgevoelig zijn... 'K zal't weten te zeggen over enkele maanden ;)

Bericht wo 01 apr 2015 20:24
Roel K Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 2015 Rocky mmountain Element 999, XX1,Rs1 /Merida Big nine team xx1

Ik denken dat als je er met een 24 / 36 niet geraakt, het met een 22 / 36 ook niet zal lukken...
(Te lage snelheid en te snel wielspin)

VorigeVolgende

Keer terug naar 29er, de bike met de grote wielen