Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB Iemand ervaring met een e-mtb ?

Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team

Bericht di 10 jul 2012 15:48
nothing 's impossible Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Sandman Hoggar

Geertg, Mensen met een beperkte mobiliteit krijgen nu ook al uitzonderingen om gemotoriseerd door de natuur te trekken hoor!

Maar op toertochten, marathons,... moeten ze die dingen gewoon weren!
Mottocross is ook een mooie sport, maar het is geen mountainbike!

Als het niet gaat, dan gaat het niet, niet iedereen kan de toer de france winnen, niet iedereen kan de Everest opklimmen zonder zuurstof, that 's life. Als je op je 65 nog een ardeense marathon kan uitrijden, chappeau, als het niet lukt leer er mee leven of train!

Er zijn voldoende alternatieven: minder technische tochten, kortere versies, je kan deelnemen met een tandem of je gaat in Frankrijk enduro motorrijden of mohoog met de skilift en omlaag met de DH-fiets,........

Maar een e-bike gebruiken op een marathon, dat is gewoon zelfbedrog en demotiverend voor de mensen die wel de moeite doen om ervoor te trainen!

Bericht di 10 jul 2012 16:20
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Mijn bike: Trek Superfly 29er
Je antwoord is een beetje vreemd en kort door de bocht. Ik dacht dat jij wel zou beseffen dat het niet makkelijk is om je oude hobby zomaar op te geven. En juist begrip zou hebben voor doorzetters die er alles aan doen om hun hobby toch uit te kunnen voeren.

Als het gaat om een gezond iemand dan kan ik je gelijk geven. Ik zou het persoonlijk niet moeten weten (psychisch) dat ik een tocht uitrij met hulpmiddelen. Enkel als het de enigste manier is om nog fatsoenlijk te biken dan juich ik het toe. De meeste E-bikes van tegenwoordig geven trapondersteuning tot een bepaalde snelheid. Daarboven doet hij niks meer. Juist om te voorkomen dat het als gemotoriseerd verkeer gezien kan worden. Er is dus geen extra gevaar aan een E-bike.

Tevens moet wat mij betreft iedereen doen waar hij zich goed bij voelt. Als er mensen zijn die lekker met een e-bike willen fietsen dan moeten ze dat lekker doen. Des te leuker is het voor ons om ze eruit te fietsen :wink:

Bericht di 10 jul 2012 17:48
ThaDoc Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: ne rood/witte

nothing 's impossible schreef:
Geertg, Mensen met een beperkte mobiliteit krijgen nu ook al uitzonderingen om gemotoriseerd door de natuur te trekken hoor!

Maar op toertochten, marathons,... moeten ze die dingen gewoon weren!
Mottocross is ook een mooie sport, maar het is geen mountainbike!

Als het niet gaat, dan gaat het niet, niet iedereen kan de toer de france winnen, niet iedereen kan de Everest opklimmen zonder zuurstof, that 's life. Als je op je 65 nog een ardeense marathon kan uitrijden, chappeau, als het niet lukt leer er mee leven of train!

Er zijn voldoende alternatieven: minder technische tochten, kortere versies, je kan deelnemen met een tandem of je gaat in Frankrijk enduro motorrijden of mohoog met de skilift en omlaag met de DH-fiets,........

Maar een e-bike gebruiken op een marathon, dat is gewoon zelfbedrog en demotiverend voor de mensen die wel de moeite doen om ervoor te trainen!

Duidelijk weinig inlevingsvermogen jij...
Als jij je laat demotiveren door iemand anders zijn prestatie ligt het probleem duidelijk bij jou.
Waarom zou iemand met een fysieke beperking niet meer mogen genieten van zijn sport (al dan niet met hulpmiddelen)?

Bericht di 10 jul 2012 18:20
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Mijn bike: Trek Superfly 29er
ThaDoc schreef:
Duidelijk weinig inlevingsvermogen jij...
Als jij je laat demotiveren door iemand anders zijn prestatie ligt het probleem duidelijk bij jou.
Waarom zou iemand met een fysieke beperking niet meer mogen genieten van zijn sport (al dan niet met hulpmiddelen)?

Over het inleveringsvermogen van "nothing 's impossible" heb ik absoluut geen twijfels. Als iemand weet hoe het is om met fysieke beperkingen nog van de sport te genieten dan is hij het wel. Wat dat betreft verdient hij alle respect (sorry dat ik erover begin). Enkel ben ik het hier ook niet met hem eens.

Bericht di 10 jul 2012 18:24
QM Mountainbiker

Mijn bike: Na de rit in gebroken wit
Als er al iemand inlevingsvermogen heeft, dan zal het wel nothing 's impossible zijn.. :wink: Petje af voor wat die doet =D>

En kan hem volledig begrijpen na wat hij als prestatie neerzet, je niet echt door een fysiek normaal persoon op nen e-mtb voorbij wil gestoken worden.. :-?
Langs de andere kant snap ik wel dat het voor "sommige" mensen een meerwaarde kan zijn, een e-mtb.

Bericht wo 11 jul 2012 10:09
geertg Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark 700 premium; Cube ltd; Specialized Sirrus Pro
Reflex schreef:
Je antwoord is een beetje vreemd en kort door de bocht. Ik dacht dat jij wel zou beseffen dat het niet makkelijk is om je oude hobby zomaar op te geven. En juist begrip zou hebben voor doorzetters die er alles aan doen om hun hobby toch uit te kunnen voeren.

Als het gaat om een gezond iemand dan kan ik je gelijk geven. Ik zou het persoonlijk niet moeten weten (psychisch) dat ik een tocht uitrij met hulpmiddelen. Enkel als het de enigste manier is om nog fatsoenlijk te biken dan juich ik het toe. De meeste E-bikes van tegenwoordig geven trapondersteuning tot een bepaalde snelheid. Daarboven doet hij niks meer. Juist om te voorkomen dat het als gemotoriseerd verkeer gezien kan worden. Er is dus geen extra gevaar aan een E-bike.

Tevens moet wat mij betreft iedereen doen waar hij zich goed bij voelt. Als er mensen zijn die lekker met een e-bike willen fietsen dan moeten ze dat lekker doen. Des te leuker is het voor ons om ze eruit te fietsen :wink:

Ik deel uw mening, ik denk dat deze mensen al een deel van hun trots moeten inslikken wanneer zij zich op een e-bike onder de anderen begeven. Het klopt ook dat e-bikes welke zonder trapondersteuning kunnen voortrijden als gemotoriseerd worden beschouwd en ook zo moeten worden ingeschreven en verzekerd.

Bericht wo 11 jul 2012 12:16
ThaDoc Avatar gebruiker
Mountainbiker

QM schreef:
Als er al iemand inlevingsvermogen heeft, dan zal het wel nothing 's impossible zijn.. :wink: Petje af voor wat die doet =D>

En kan hem volledig begrijpen na wat hij als prestatie neerzet, je niet echt door een fysiek normaal persoon op nen e-mtb voorbij wil gestoken worden.. :-?
Langs de andere kant snap ik wel dat het voor "sommige" mensen een meerwaarde kan zijn, een e-mtb.

Ik ken hem niet persoonlijk dus mijn excuses als ik iets gemist heb. Wat niet wegneemt dat ik zijn antwoord nogal kort door de bocht vind. Soms heb ik de indruk dat sommigen vinden dat iedereen maximaal moet presteren om van een sport te genieten.
Trouwens je kan er langs buiten fysiek normaal uitzien, niemand ziet hoe je je vanbinnen voelt.

hy

Bericht ma 30 jul 2012 11:58
need for speed Mountainbiker

Mijn bike: open 0-10
hy maak mij maar ne sandman met trapondersteuning
dan hoef geen lift te nemen in alp d huez

als mij zo ne e bike voorbijrijd dan ga ik maar in wiel hangen bij die oudjes

in veel wedstrijden zoals transalp enzo staat dacht ik dat ge ni mee mocht starten

zo als volgend jaar ge nimmer moogt starten met sandman in de mega avalanche :wink: :lol:

Bericht wo 01 aug 2012 22:41
nothing 's impossible Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Sandman Hoggar

XC/ marathon, dat is op eigen kracht omhoog, dat is een deel van de sport. En als je een enduro fiets omhoog zeult dan ga je sneller omlaag maar trager omhoog :roll: En met de koersfiets ben je sneller omhoog maar trager naar beneden #-o

En, ter duiding, ik heb ooit op één been de GRG 160 km uitgereden, en onderweg na een km of 30 mijn rug gebroken, en het jaar erna de transalp. En toen kwamen er kinderen, beetje blessures waardoor ik me de voorbije jaren tevreden moest stellen met kortere afstanden, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te gaan chipoteren met een moteurke :wink:

Als ik dan toch een moteurke steek dan zal het begot iets zijn waar je echt momentum mee kan houden in de bergop, niet zo'n 250 watt prutske :evil:

Bericht do 02 aug 2012 10:26
ThaDoc Avatar gebruiker
Mountainbiker

Respect! Echt waar!
Maar niet iedereen is zo gedreven als u en ook mensen met een zwakker hart bv kunnen op die manier nog wel van de bergen genieten. Voor die mensen blijf ik het toch een mooi alternatief vinden. Uitsluiting uit wedstrijden kan ik begrijpen, maar puur recreatief moet het kunnen.

VorigeVolgende

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB