Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB Iemand ervaring met een e-mtb ?

Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team

Bericht do 02 aug 2012 11:07
freezy Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Vind ik ook, bij u (Nothing's impossible) is uwe 'moteur' nog goed om het trainen en fietsen aan te kunnen. Mocht je iemand kennen met lichte hartproblemen bij wie dat het einde van zijn hobby betekent zou je die problematiek snel begrijpen... en dan vind ik ook dat recreatief gebruik volledig moet kunnen. Uiteindelijk gaat het toch om te genieten van je hobby. Of moeten we bij een TT die e-biker de kant inrijden omdat hij 'zeurt'?

Bericht do 02 aug 2012 22:40
nothing 's impossible Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Sandman Hoggar

Iemand de kant inrijden is niet echt de meest elegante oplossing hé :roll: :wink:
Ik zou liever de organisatoren ebikes laten weren :wink:

En ik ken mensen met veel zwaardere fysieke problemen dan ondergetekende die ook gewoon mountainbiken, zonder moteurke, maar op het gemakje, met een klein molentje en af en toe een stuk te voet,..

En die rijden geen 160 km ritten in de ardennen maar doen kortere tochten zonder overdreven veel hoogtemeters maar ze zijn op het einde van de rit moe maar voldaan en trots en gemotiveerd om te behouden wat ze nog kunnen en eventueel te trainen om (opnieuw) nog wat meer te kunnen!

Als er mensen zijn die toch willen e-mountainbiken, dan zou ik liever hebben dat ze dat niet op TT's of marathons doen, daarbuiten kan het mij weinig schelen!

Bericht do 02 aug 2012 22:59
darrigade Mountainbiker

Mijn bike: Gary Fisher
Wat is het probleem zolang ze niet stiekem meedoen aan wedstrijden en andere deelnemers niet in gevaar.
Uiteindelijk fietsen we allen op onze manier voor ons plezier.
Ik ga er zeker niet minder plezier aan beleven als e-biker mij voorbij rijdt.

Bericht vr 07 sep 2012 13:59
JMM Mountainbiker

Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Even mijn persoonlijke mening hierover want ik lees hier toch zaken die voor mijn gevoel op misvattingen zijn gestoeld of op vooroordelen.

Als je een rit doet in bijv. de Ardennen en je hebt de bedoeling om de geoefende MTB'er de loef af te steken met je E-MTB dan garandeer ik jullie dat de heren en dames die je van te voren hebt ingehaald al lachend na een km of 20 je terug voorbij steken....simpelweg omdat je accu leeg is.
Hoe dom ben je dan niet bezig :lol:

Dus laten wij de zaak wat nuanceren en bedenken dat je met een E-MTB niet zomaar constant gedurende een 50km op de hogste ondersteuning kunt rijden want dan kom je bedrogen uit, zeker op ruw terrein.

Figuren die zich proberen te bewijzen met hun E-MTB's t.o.v. de echte MTB'ers vind ik persoonlijk dikke loosers.

Als ik een keer de kans krijg om met zo'n MTB tocht mee te doen dan zal ik zeker niet bij de eersten zijn, als ik al de middenmoot zou halen, voor de volgende redenen:
1) Als je je ondersteuning met verstand gebruikt om het einde van de rit te kunnen halen bestaat het niet dat je een geoefende MTB'er op het einde van die rit voor bent. [-X
2) Ik gebruik wel mijn verstand en heb respect voor de echte MTB'ers en zou dus nooit den onnozelaar uithangen door stoer te doen met mijn "moterke".

Een E-MTB is geen wondermiddel en kan over langere afstanden niet tippen aan de krachtige benen van een geoefende MTB'er.
Elke E-MTB'er die denkt van wel weet niet waar die over praat of het is een joker die beter iets anders gaat doen.
Ik denk wel dat wij het daar over eens kunnen zijn.

Ik hoop dat ik nu een iets ander licht heb geworpen op dit nogal gevoelig onderwerp. :wink:
Laatst bijgewerkt door JMM op do 10 jul 2014 15:46, in totaal 4 keer bewerkt.

Bericht vr 07 sep 2012 14:42
apoZ Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Trek 8500. Trek 1.5.

Amaj, zolang je ego maar gestreeld wordt door als eerste over de streep te komen van een recreatief evenement? Triestig macho gedrag. Een E-MTB moet zeker kunnen en wie echt denkt dat je trager bent dan iemand met een hartprobleem op zo'n bike moet ten eerste wat gaan trainen en ten tweede eens rijden met een E-bike. Zo'n fiets stopt met hulp geven vanaf >25km/u en dan ist enkel nog een fiets van >25kg. Ik schat mezelf toch beter inen kan op platte stukken gemakkelijk 30 halen, met een E-bike moet je al ferm stoempen om dat ding tot die snelheid te krijgen.
Mijn inziens dus geen probleem voor zover de beperkingen er in blijven. Zo zijn ze veilig voor andere weggebruikers en kunnen mensen met een mindere gezondheid toch genieten van hun hobby.

Bericht vr 07 sep 2012 15:48
JMM Mountainbiker

apoZ schreef:
Amaj, zolang je ego maar gestreeld wordt door als eerste over de streep te komen van een recreatief evenement? Triestig macho gedrag. Een E-MTB moet zeker kunnen en wie echt denkt dat je trager bent dan iemand met een hartprobleem op zo'n bike moet ten eerste wat gaan trainen en ten tweede eens rijden met een E-bike. Zo'n fiets stopt met hulp geven vanaf >25km/u en dan ist enkel nog een fiets van >25kg. Ik schat mezelf toch beter inen kan op platte stukken gemakkelijk 30 halen, met een E-bike moet je al ferm stoempen om dat ding tot die snelheid te krijgen.
Mijn inziens dus geen probleem voor zover de beperkingen er in blijven. Zo zijn ze veilig voor andere weggebruikers en kunnen mensen met een mindere gezondheid toch genieten van hun hobby.

+1 :wink:

Bericht vr 07 sep 2012 16:53
radicalbiker Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Giant MCM team en colnago arte 2.0 asfaltjanetten fiets

Bericht vr 07 sep 2012 17:28
nothing 's impossible Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Sandman Hoggar

JMM,

Vreemde redenering?

het is niet omdat iets vandaag (volgens jou) niet mogelijk is dat het morgen niet mogelijk is hé :wink:

Verder is het feit of iemand iets sneller zou doen maar een klein stukje van het probleem. Het uitrijden van een tocht is voor velen al een doel op zich, tijd en plaats doen er niet toe!

Bedenk eens wat je zou vinden van iemand met muco die tijdens climbing for life de galibier opvlamt aan 25/uur met een e-bike :roll: #-o
Of gaan ventourist/ venthousiasten met een e-bike :drunk:

Wettelijk mag een e-bike inderdaad niet meer dan 25/uur, maar met ons ma haren goedkopen E-bike haal ik ruim 33 km/uur per uur (volgens de garmin) zonder veel bij te trappen, en in den bergop blijft dat met wat trappen makkelijk 30, en in den bergaf helpen die kilo's om aan redelijk hoge snelheden te komen!

En dat goedkoop batterijtje blijft dat al even volhouden zonder zich eens uit de wind te moeten zetten of boven even te recupereren. En met een een beetje zwaardere, duurdere batterij zal daar nog wel wat bijkomen.

Het wisselen van een batterij duurt ook maar enkele seconden, als je op tijd en stond een privé bevoorrading hebt ga je toch wel heel wat volk afdrogen op een ardeense marathon :roll:

Bericht vr 07 sep 2012 18:09
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Mijn bike: Trek Superfly 29er
nothing 's impossible schreef:
Het wisselen van een batterij duurt ook maar enkele seconden, als je op tijd en stond een privé bevoorrading hebt ga je toch wel heel wat volk afdrogen op een ardeense marathon :roll:

En dan? Al rijden er mij 100 mensen met een E-bike voorbij op een marathon. Zolang ze niet voorkomen in het chrono klassement ofzo dan zal het mij echt een worst zijn.

Ik vind dat het voor mensen met een bepaalde beperking moet kunnen. Enkel mensen als JMM die gewoon gezond zijn enkel wat minder conditie hebben zouden zich wel moeten schamen. Die doen het enkel om te laten zien dat ze hard kunnen fietsen.

Maar mijn plezier laat ik daar niet van afhangen hoor :lol:

Bericht vr 07 sep 2012 21:06
JMM Mountainbiker

Heb het idee dat je je eigen soms wel tegenspreekt, Reflex.

Je hebt mijn punt blijkbaar nog niet gesnopen maar laat maar zitten en ik hoef mij helemaal nergens voor te schamen.

Over "kort door de bocht" gesproken...:roll:

VorigeVolgende

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB