Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB Iemand ervaring met een e-mtb ?

Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team

Bericht vr 07 sep 2012 23:23
nothing 's impossible Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Sandman Hoggar

Als er zondag iemand met een e-bike de GRG 160 km gaat rijden dan verdwijnt de mythe toch gewoon?

Als er iemand Verbier roepend passeert met een e-bike, dan begint ge die toch gewoon uit te lachen of uit te schelden? (Afhankelijk van hoe diep je zelf al zit).

Als ik aan mensen die net terugkomen van de dodentocht ga vertellen dat ik die al twee keer gedaan heb dan is de voldoening voor hen er wel vanaf denk ik?
Eén x met de fiets, en één keer als estafette met nog een hoop andere prothesedragers, ik heb toen 2x 5 km gestapt :wink:

Een marathon rijden met een e-bike, dat is een beetje zoals de marathon des sables lopen zonder rugezak, met een motto achter je gat voor extra bevoorrading en slapen in een mobilhome.

Dat is een beetje zoals lid woirden van een schietclub en schieten met een statief, of een met een lazergestuurde trekker.

Dat is zoals een big wall gaan beklimmen met een winch boven op de berg,...

Bericht vr 07 sep 2012 23:51
JMM Mountainbiker

Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Ik heb geprobeerd om op een fatsoenlijke wijze uit te leggen hoe ik er persoonlijk tegenover sta, zonder iemand tegen het zere been te schoppen maar blijkbaar is begrijpend lezen een moeilijke opgave voor sommigen.

Zoals je eerder hebt aangegeven, de Galibier oprijden tegen 25 km/h :roll: laat verstaan dat je geen moment mijn tekst hebt begrepen over de juiste werking van een E-MBT.

Ach ja, laat maar want eigenlijk is deze subrubriek bedoelt om ervaringen te delen met andere E-MTB'ers maar het enigste wat hier gebeurt is dat dit onderwerp wordt ondermijnd door dé MBT'ers zelf...pfff :roll:

En verder, meneer nothing's impossible: Mijn wijze van denken is net zo respectabel als de uwe want ook al ben jij een ongelofelijke karakterfiguur, zoals wordt gesuggereerd, zolang je alleen maar respect hebt voor jezelf en voor mensen die jouw prestaties evenaren dan beschouw ik jouw denkwereld als heel beperkt, sry..

Dat jij vind dat een E-MTB niet in jouw denkwereld past is begrijpelijk maar dat je dan de zaak in het belachelijke trekt zegt mij al genoeg.
Trouwens, als je zoveel kritiek hebt op E-mountenbiking, wat zoek je dan hier in deze subrubriek...stoken?
Laatst bijgewerkt door JMM op do 10 jul 2014 15:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht za 08 sep 2012 02:16
Mountainbiker

Ik dacht dat ik al wel duidelijk gezegd had wat mijn standpunt was?
Ik zou graag hebben dat e-bikes geweerd worden op georganiseerde mountainbike evenementen, ik kan dat standpunt ook in het subforum over fietsbellen plaatsen maar dat zou niet echt veel effect hebben hé!

En de reden waarom ik e-mtb niet op mtb georganiseerde MTB ritten wil zien: e-mountainbikes hebben een motor, op een mountainbike hoort geen motor te zitten.

Ik heb veel respect voor iemand die na kanker/ hartproblemen,... terug aan het sporten gaat, ook al is dat met een e-bike, maar ik heb pakken meer respect voor de mensen die zelf trappen.

En, over dat belachelijk maken: jij bent begonnen! :roll:

Als je geen voordeel zou halen uit een e-bike, waarom geef je daar dan in godsnaam je centen aan uit?

En als je nu zondag met een ebike zou aantreden in de grand raid godefroid, waarom zou je dan de moeite niet doen van op tijd en stond eens van batterij te wisselen?

Als je dan toch een e-bike koopt om bergop te rijden koop er dan één waar je de galibier wel aan 25 per uur mee kan oprijden :roll:
Train desnoods een beetje??
Het is toch wel de bedoeling dat je zelf ook nog een beetje trapt hé?

Bericht za 08 sep 2012 11:32
ThaDoc Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: ne rood/witte

nothing 's impossible schreef:
Het is toch wel de bedoeling dat je zelf ook nog een beetje trapt hé?

Dat doe je toch ook op een e-mtb?
Maar ik begrijp je standpunt wel. Dat een e-mtb op wedstrijden en chrono's uitgesloten wordt is niet meer dan normaal.
Dat je niet kan relativeren dat iemand met een e-mtb ook een doel kan hebben en ook kan genieten van deze fantastische sport zit in uw hoofd. Mij zou het niet steken als iemand me zou voorbijsteken op een marathon omdat ik van mezelf weet dat ik ervoor getraind heb. Als ik een toertocht rij steekt iedereen mij voorbij maar dat kan me niet schelen omdat ik voor mezelf een doel stel (leren omgaan met mijn astma en diabetes type 1 bij het sporten) en snelheid/tijd is voor mij niet belangrijk. Als iemand met een e-mtb me dan inhaalt denk ik eerder: "leuk voor die mens dat hij ook genieten, net zoals ik".

Bericht za 08 sep 2012 12:35
BASSMAN Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11

Als er iemand respect verdiend dan is dat denk ik nothing 's impossible,als ik toch de juiste persoon voor heb.
En als hij zelf tegen E-bike of toch niet ervoor is,dat zegt genoeg.

Bericht za 08 sep 2012 13:08
Mountainbiker

Thadoc,

Je moet de pedalen bewegen om die wettelijk verplichte trapsensor te activeren, er zijn zeker modellen met een deftige encoder, maar dan nog is het geen krachtsensor, zet je in een extreem klein viteske achteraan en de motor op het voorwiel op volle assistentie en je hebt vol motorvermogen terwijl je de pedalen gewoon traag in het niks trapt.
Maar, je mag bij sommige modellen zelfs achteruit trappen om assistentie te krijgen :roll:

En als je geen handgas hebt om je trapassistentie te overrulen dan is het een kleintje om dat te installeren, de kans dat je politiecontrole krijgt is bijzonder klein.

Je zal dus mensen hebben die inderdaad nog een redelijke prestatie leveren op hun e-bike, maar dat hoeft niet per sé!
En de mensen die een redelijke prestatie leveren zijn qua motivatie waarschijnlijk beter af zonder e-bike.
ALs ik een berg op geraak omdat er mij iemand heeft geduwt dan heb ik allesbehalve voldoening van die beklimming.

In de revalidatie wetenschap is er een redelijke concencus dat revalidanten net als andere mensen liever lui dan moe zijn.
Als een kinesist of robot de benen van een revalidant voor hen beweegt dan stoppen ze na verloop van tijd met zelf impulsen sturen, net het omgekeerde van wat de bedoeling is.
De motivatie om zelf te bewegen verdwijnt.

Hetzelfde riskeert te gebeuren als e-bikes op toertochten sociaal geaccepteerd worden.
Iedere mountainbiker wil lange tochten maken met veel hoogtemeters, de meeste bikers moeten daar toch wel wat voor trainen, en velen komen conditioneel nooit aan marathonritten.
maar waarom zou je in de winter nog duurtrainingen gaan doen als je in het voorjaar met je ebike toch overal boven geraakt?

Misschien moeten de e-bikers eens bedenken wat er gebeurd als e-bikes wel sociaal geaccepteerd zijn en mainstream worden op TT's ipv te focussen op die paar uitzonderingen die ze nu aanhalen?

De meeste mensen met een beperking zijn trots dat ze kunnen mountainbiken op eigen kracht, ze zijn apetrots zelfs als ze de kleine tocht gereden hebben, en ze zijn nog trotser als ze een langere tocht gereden hebben. Met een e-bike is er geen enkele reden om trots te zijn op je prestaties, tenzij je heel goed bent in zelfbedrog, en dat zelfbedrog gaat ook niet eeuwig blijven duren.

Als je je niet wil aanpassen aan de realiteit dan kan je dat nog even uitstellen, met als resutlaat dat je nadien nog dieper valt!

We blijven geen 20, het is logisch dat je op zekere moment op zoek moet naar andere bezigheden waar je voldoening uithaalt.Door te blijven vasthouden aan dingen die je niet meer kan ga je die andere uitdagingen niet makkelijk zien!

En nog eens, niets tegen de ebikes an zich, maar als je speciaal hellingen en moeilijk bereidbaar terein gaat opzoeken als uitdaging, maar je gebruikt dan assistentie die de hele uitdaging wegneemt, met wat ben je dan bezig?

Bericht za 08 sep 2012 13:53
flupke73 Mountainbiker

Op de gordel een e-mtb gezien, de ridicule grijns op die pee zijn face :-?

Bericht za 08 sep 2012 15:20
gidonhanger Mountainbiker

Mijn bike: selfmade

sterk staaltje van verdraagzaamheid dit topic :(
en mensen met mindere conditie zouden zich moeten schamen.....

Bericht za 08 sep 2012 15:23
Mountainbiker

Flupke, met een auto in den bos is ook leuk, net als met de quad, de motto,.. dat is recreatie.
Mountainbike is een combinatie van sport en recreatie, en als er enkel nog recreatie overblijft hoort het niet meer op een sportief evenment voor mij.

Bericht za 08 sep 2012 15:25
flupke73 Mountainbiker

gidonhanger schreef:
sterk staaltje van verdraagzaamheid dit topic :(
en mensen met mindere conditie zouden zich moeten schamen.....

woon-werk-verkeer
ontspanning
verhelpen van een fysiek probleem
...
geen probleem mee
maar "ons" uitlachend voorbijrijden: zielig

VorigeVolgende

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB