Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB Iemand ervaring met een e-mtb ?

Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team

Bericht za 08 sep 2012 15:26
gidonhanger Mountainbiker

Mijn bike: selfmade

is een tt dan geen vorm van recreatie?oei dan moet ik ander hobby zoeken....

Bericht za 08 sep 2012 15:35
gidonhanger Mountainbiker

Mijn bike: selfmade

flupke73 schreef:
gidonhanger schreef:
sterk staaltje van verdraagzaamheid dit topic :(
en mensen met mindere conditie zouden zich moeten schamen.....

woon-werk-verkeer
ontspanning
verhelpen van een fysiek probleem
...
geen probleem mee
maar "ons" uitlachend voorbijrijden: zielig

e-bike of niet er gaat toch wel altijd iemand sneller zijn...ego?

Bericht za 08 sep 2012 15:42
GW Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: fully-enduro-downhill

Dat ze op een tt rond vlammen kan ik mee leven,maar op marathon's en wedstrijden vind ik toch ook dat dit niet kan hoor. En eigenlijk heeft nothing's impossible en reflex wel een punt dat de e bikes eigelijk bedoeld zou moeten zijn voor mensen die omwille van een letsel of ziekte niet meer op een normale manier van onze sport kunnen genieten. Mensen die omwille van een conditionele achterstand hun vrienden niet kunnen volgen zouden inderdaad wat harder moeten trainen en zijn dus eigelijk aan het 'cheaten' maar geen probleem hoor iedereen doet wat hij wilt. Ik ga er niet van wakker liggen

Bericht za 08 sep 2012 16:18
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Mijn bike: Trek Superfly 29er
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik het niet in alle punten eens ben met Nothing's Impossible hé.

Mijn mening is dat het mij een worst zou wezen of er iemand op een toertocht met een e-bike fietst of niet. Als hij mij dan voorbij fietst dan heb ik daar geen probleem mee. Enkel in een wedstrijd zou het niet moeten kunnen (en dat zal ook niet toegestaan worden).

Iedereen moet zelf weten wat hij met zijn centjes moet. Ik vind het enkel niet iets voor een persoon die buiten zijn eigen gebrekkige conditie volledig gezond is. Dan koop je het puur om harder te kunnen fietsen en daar mee te showen. Die persoon zou dat zelf ook niet moeten willen want het is gewoon een feit dat je conditie er dan niet op vooruit zal gaan. Dan kan je beter je eigen tempo zoeken en wat meer trainen of je niet gek laten maken.

Dus nogmaals, alle respect voor mensen die een E-mtb kopen omdat ze door 1 of andere ziekte of beperking niet meer kunnen fietsen. Als ze dan dankzij deze E-bike hun toertochtje kunnen fietsen kan je daar niet op tegen zijn.

Bericht za 08 sep 2012 16:27
nothing 's impossible Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Sandman Hoggar

MTB is de combinatie van sport en recreatie, als je dat sportieve schrapt,... wat schiet er dan over?

Een beetje gratuit recreatie!

Er zijn echt heel veel argumenten tegen e-mtb op TT's.
Het ene zelfzuchtig:
Stel je voor dat je bij de CM korting krijgt op een e-mtb en dat er een hoop mensen zonder conditie, zonder techniek, zonder enig idee van mtb etikette op de TT's verschijnen voor de lange afstanden. Dat gaat plezant worden :roll:
andere empathisch:
veel intrinsieke motiviatie kan daar toch niet te rapen zijn, en uit de buitenwereld ga je ook niet veel motivatie halen, in tegendeel, je wilt aan iedereen verantwoorden waarom je een hulpmotor nodig hebt.

Maar, ik ben niet tegen het bezit of het gebruik van e-bikes, maar laat sportieve evenementen sportieve evenementen blijven.

En, als je nog enig zelfrespect hebt, rij dan zonder assistentie: beter een korte platte tocht die je alleen gereden hebt dan een lange tocht met veel hoogtemeters waar je een motor voor nodig hebt.

Bericht za 08 sep 2012 20:09
HansP Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark 40 / Principia RSL Team
ik deel wel deels de mening van nothing's impossible.

ik ben er niet heel tegen , net hetzelfde bvb dat ze niet in chronos of andere dingen mogen meedoen , voor mij mogen ze meedoen aan TT's maar er zijn er toch altijd bij die meten profiteren van dat ding ...

hier rijden veel fietsers met electrishe fietsen rond ( stadsfietsen ) die zonder moeite 25+ rijden ... ze kijken ook naar nix soms en rijden maar wat op

zie pas in de krant dat een topwielrenner omgereden was door een vrouw op een electrishe fiets ...

heb zo eens eentje opgetild en snap niet dat dit niet verboden is voor oudere mensen , dat is toch niet te houden ! + oude mensen hun reactie is niet meer wat het geweest is

voor mtb zullen er ook wel zijn die het doen om sneller te zijn als de rest en zonder al te veel moeite anderen die hard trappen en werken om boven te komen ...
zie ook een fragment effe terug op TV van diene op de trek e-bike tov wielerpeleton ...

kvind het leuk voor mensen die beperkingen hebben zoals gezegd en niet anders kunnen .

ik heb ook al een paar keer iemand gezien die met een prothese mtb'ed op een gewone bike waarvoor ik zwaar respect heb !!

Bericht zo 09 sep 2012 00:32
JMM Mountainbiker

Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Het enige wat ik tot hiertoe hier heb gelezen is pure negativiteit over E-MTB's en het wel of niet kunnen op wedstrijden of ik vind dit of dat niet kunnen want ho ho, da slaat nergens op!.....man man. :roll:

Ik vraag mij af waarvoor deze subrubriek is:?
Toch voor ervaringen te delen met mensen die op een E-MTB rijden of niet?

En of ik trots moet zijn dat ik op eigen kracht een steile helling heb overwonnen zal mij verder een dikke worst wezen, zolang ik maar heb genoten op mijn eigen manier zoals een ander dat doet op zijn manier.

Ben vandaag in Houyet geweest en heb meer dan de helft van een pittige rit op eigen kracht gereden met als resultaat dat ik maar 2 streepjes van de 5 heb verbruikt op 38 km, voor degenen die ervaring hebben met een E-MTB zegt dat genoeg.

Hoezo geen conditie opbouwen, hoezo niet zweten?

Iedereen over dezelfde kam scheren is zeer kortzichtig redeneren en geen van jullie kent mijn situatie om te oordelen of ik wel of niks mankeer en of ik mij wel of niet moet schamen.
Laatst bijgewerkt door JMM op do 10 jul 2014 15:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht zo 09 sep 2012 10:48
quixta Mountainbiker

Mijn bike: Merida Big Nine E bike 3000
als senior met beperkte mogelijkheden ( ex kanker aan de luchtwegen en hernia operatie ) wil ik mij nu ook een elektrische mtb kopen en denk aan het model 2013 die Merida op de markt gaat brengen met een Bosch systeem , ook KTM en Bulls heeft mooie modellen die mij aanspreken

momenteel ga ik nog dagelijks fietsen ( een 30 - 40 tal km ) met de mountainbike type Merida FSA D 500 met Deore en Xt en rij veel op veldwegen meestal regio Vlaamse Ardennen via Garmin Edge 800 dus routes die ik ga ophalen of fietsknooppunten , bijna dagelijks voel ik dat het wat te veel aan het worden is en mijn hartslag snel naar 150 gaat bij beklimmingen , dus sommige beklimmingen moet ik links laten liggen en dan is de lol er af , daarom wil ik een elektrische mtb kopen om op die momenten toch het ganse parcour te kunnen afrijden

competitie of anderen fietsers uitdagen is totaal niet aan de orde , het is gewoon om in beweging te blijven en om niet te verkrampen in een zetel

mijn vrouw heeft ook een elektrische fiets met 21 versnellingen met een 420 wh batterij en met dat ding rij ik overal op zonder dat ik mijn gezondheid op het spel zet en daar beleef je plezier aan

hopelijk begrijpen de mensen die anti elektrische fiets zijn ook eens welk plezier deze fietsen kunnen geven aan ouderen of mensen die beperkt zijn :wink:

Bericht zo 09 sep 2012 10:59
HansP Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark 40 / Principia RSL Team
wel voor zo een mensen vind ik het ideaal , niettemin dat het gewicht toch nadelig is voor mensen op leeftijd !
heb zoals gezegd eens een elec cannondale vastgehad ( wel met panasonic systeem op de trappers ) en werd er toch niet ff goed van wat dat woog !

Bericht zo 09 sep 2012 11:18
JMM Mountainbiker

Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Ja dat klopt, als je een licht MTB gewend bent en je pakt dan een E-MTB op dan valt dat inderdaad vies tegen.

En in mijn geval heb ik nog een beetje het geluk dat m'n fiets een kleine 20 kilo weegt door al de updates die ik heb doorgevoerd maar toch nog heavy als je'm oppakt.
Ook best wel lastig als je dat ding over de schouder wilt trekken. :-)

Voor degenen die geïnteresseerd zijn hier een paar foto's van mijn fiets:
Foto 1 is de originele uitvoering, foto 2 is met mijn updates.

Afbeelding

Afbeelding

VorigeVolgende

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB