Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB Iemand ervaring met een e-mtb ?

Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team


JMM Mountainbiker

Berichten: 80
Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Wat ik in het artikel mis is dat een E-bike ook de mogelijkheid geeft om de motorhulp enkel in te schakelen als je krachten op zijn. Scheelt een hele slok op een borrel in de accuduur en zo bouw je, in de mate van het mogelijke, ook fysiek op.

Met mijn fiets, mits met iets wat geoefende benen, geen probleem om zonder motorhulp te fietsen. Ik heb dus absoluut niet het gevoel dat ik zwaar moet trappen.

Het punt is natuurlijk dat ik niet weet wat voor weerstand zo'n middenmotor heeft met al die tandwieltjes en overbrengingen in vergelijking met mijn achterwielaangedreven fiets.
Vandaar dat ik ook graag had geweten of dat ook doenbaar is met die geteste E-bike.

quixta Mountainbiker

Berichten: 95
Mijn bike: Merida Big Nine E bike 3000
JMM bij mijn Merida met Bosch motor kan ik de ondersteuning uitschakelen dus display met alle gegevens blijft aan maar krijg geen ondersteuning , dan kan ik via een toets op Eco - Tour - Sport en Turbo rijden , het verschil met een gewone mtb is dat bij de elektrische er maar één voorblad is en achteraan zoals een normale mtb , bij deze van mij was het voorblad een 32 T en heb er nu een 36 T op :wink:

JMM Mountainbiker

Berichten: 80
Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Bij mij werkt ook alles met uitgeschakelde ondersteuning en heb 30 versnellingen maar daar ging het niet om. :wink:

Zal het ff anders formuleren: In mijn geval wanneer ik de motor uitschakel heb ik niet het gevoel dat ik met een zware elektrische fiets rij, sterker nog, als je het niet zou weten denk je met een normale fiets te rijden, zelfs op lichte hellingen zoals op een viaduct. De weerstand van mijn motor is dus quasi nihil.

Daarom mijn opmerking/vraag of dat ook zo is bij een E-bike met Bosch motor.

K2-er Avatar gebruiker
Test team

Berichten: 3788
Mijn bike: Nicolai Helius CC en AM / Morewood Izumi

JMM schreef:
Wat ik in het artikel mis is dat een E-bike ook de mogelijkheid geeft om de motorhulp enkel in te schakelen als je krachten op zijn. Scheelt een hele slok op een borrel in de accuduur en zo bouw je, in de mate van het mogelijke, ook fysiek op.

Met mijn fiets, mits met iets wat geoefende benen, geen probleem om zonder motorhulp te fietsen. Ik heb dus absoluut niet het gevoel dat ik zwaar moet trappen.

Het punt is natuurlijk dat ik niet weet wat voor weerstand zo'n middenmotor heeft met al die tandwieltjes en overbrengingen in vergelijking met mijn achterwielaangedreven fiets.
Vandaar dat ik ook graag had geweten of dat ook doenbaar is met die geteste E-bike.


Er was behoorlijk wat interne weerstand in de module, naar mijn mening niet comfortabel om echt zonder ondersteuning te fietsen.

quixta Mountainbiker

Berichten: 95
Mijn bike: Merida Big Nine E bike 3000
JMM ik heb met de Bosch ook geen weerstand als de ondersteuning uit staat , dus kan rijden zoals met een normale fiets , enige verschil is wel het gewicht dat voel je van af lichte hellingen maar zeker geen weerstand , gr

julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1712
Mijn bike: Scott Genius/Canyon CF SL 8.9
Je hebt inderdaad geen weerstand met Bosch, maar je voelt wel dat je een fiets van meer dan 20kilo hebt, dus als het bergop gaat, zonder trapondersteuning, is het echt wel afzien (ik heb het niet over een viaduct hè maar hier in de ardennen).

JMM Mountainbiker

Berichten: 80
Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Het zal allicht zwaarder trappen met een dikke 20 kilo dan met pakweg 12 kilo maar als daar nog eens motorwrijving bijkomt dan lijkt mij dat inderdaad zeer oncomfortabel trappen. Laten wij in ieder geval het gewicht buiten beschouwing laten.

Maar verder, het klinkt wel tegenstrijdig als K2-er vermeldt dat er wel motorweerstand is en bij jullie niet. :-k

iceman321 Avatar gebruiker
Kerstman

Berichten: 181
Mijn bike: STEREO HYBRID 120 HPA SL 29
Bij mij is er ook geen motorwrijving hoor... Op het vlakke rij ik dikwijls zonder ondersteuning met mijn medebikers. Juist het vertrekken verloopt iets moeizamer, maar eens op snelheid is er nauwelijks verschil.... Love iT !!!!

julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1712
Mijn bike: Scott Genius/Canyon CF SL 8.9
nee er is zeker geen motor weerstand.. je voelt direct het gewicht van de bike als de trapondersteuning wegvalt, wat misschien even het idee geeft dat er een weerstand is? :-k
Je hebt hetzelfde als je de 25km haalt en dus de trapondersteuning wegvalt, je denkt dan even, hè is er iets, heb ik een lekke band?

JMM Mountainbiker

Berichten: 80
Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Ja ik begrijp het, zal ook aan het systeem liggen denk ik. Bij mij sterft de ondersteuning uit bij ongeveer 29km/h.

Als ik op eco rij op platte baan bij constante snelheid dan is de ondersteuning quasi nihil. Enkel bij de minste weerstand waarbij ik extra kracht moet zetten dan springt het systeem duidelijk bij, zoals bij accelereren, hellingen, wind tegen en zo meer.

Misschien daarom dat ik minder het verschil aanvoel met of zonder hulp door gewenning aan die minimale ondersteuning in eco.
Zijn er twee streepjes van de 5 verbruikt dan is de ondersteuning bij constante snelheid zelfs geheel weg enkel bij duidelijke weerstand komt de ondersteuning vrijwel even sterk terug.
Vind het persoonlijk een mooi systeem dat bij mij past.

En in de Ardennen is bergop, hoe steil ook de eco stand meer dan voldoende....zelfs te.

VorigeVolgende

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB





cron