Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB Iemand ervaring met een e-mtb ?

Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team

K2-er Avatar gebruiker
Test team

Mijn bike: Nicolai Helius CC en AM / Morewood Izumi

JMM schreef:
Het zal allicht zwaarder trappen met een dikke 20 kilo dan met pakweg 12 kilo maar als daar nog eens motorwrijving bijkomt dan lijkt mij dat inderdaad zeer oncomfortabel trappen. Laten wij in ieder geval het gewicht buiten beschouwing laten.

Maar verder, het klinkt wel tegenstrijdig als K2-er vermeldt dat er wel motorweerstand is en bij jullie niet. :-k

Hebben jullie fietsen dezelfde motor? Naar mijn menig is er wat extra weerstand is, zeker voelbaar en vooral op een licht verzet (je hoort het ook). Als je wat zoekt is dit ook niet gek, zitten wat tandwielen in van binnen en de as van de crank drijft niet rechtstreeks het tandwiel aan (tandwiel vooraan is enorm klein en draait sneller rond dan de crankarmen)

Afbeelding

iceman321 Avatar gebruiker
Kerstman

Mijn bike: STEREO HYBRID 120 HPA SL 29
hallo,

de omwenteling van de trapas is idd verschillend dan deze in werkelijkheid.
heb dit ook sinds kort ontdekt...

quixta Mountainbiker

Mijn bike: Merida Big Nine E bike 3000
ik heb het zwarte Bosch blok model 2012 - 2013 , standaard zit daar een 32 tanden voor blad op , heb dit vervangen door een 36 tanden , nu bij de nieuwe grijze blokken zit daar denk ik een 12 tanden op dus zéér klein , daar heb ik geen ervaring mee :wink:

julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Genius/Canyon CF SL 8.9
er zit idd een 16 (of 15) tands blad voor bij Bosch, dit hangt af van het merk (Haibike een 16; moustache een 15), maar in werkelijkheid heb je een 40 want het wordt vermenigvuldigd met 2,5 (en dus 37,5 bij moustache). Dit is belangrijk om te weten, want je kunt niet zomaar je cassette achter veranderen, daar ben ik dus na maanden sukkelen achter gekomen. Ik had nl van de originele cassette (11-36) de laatste 3 tandwielen vervangen door een leonardi racing met als grootste tandwiel een 40. Dit gaf dus 40 voor en 40 achter en de motor houdt er kennelijk niet van als de snelheid achter en voor gelijk is, dus viel de trapondersteuning steeds weg. Het heeft echt een tijdje geduurd voordat ik er achter kwam waarom het steeds mis ging, want die trapondersteuning kwam altijd na een minuut of 5 weer terug (en bovendien had ik niet altijd in de gaten dat het gebeurde als mijn ketting op de 40 lag achter, ik ben niet de hele tijd naar mijn achterwiel aan het kijken als ik aan het klimmen ben :roll: ).
Via een frans forum (velovert) ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat er dus een multiplicatie is voor van 2,5 en dat je niet 1:1 kan hebben voor en achter, niemand die je dit ook vertelt, en het staat ook zeker niet in de handleiding van de fiets :evil: .
Wat ik me trouwens nu nog afvraag is als je dus met de motor uit rijdt, of je dan uiteindelijk een 16 voor heb ipv een 40, persoonlijk denk ik dus van wel, want het verbaasde me toch dat ik uiteindelijk toch nog boven kwam als de trapondersteuning uitviel (in de tijd dat ik dus die problemen had), zeker omdat de mijne een goede 22 kilo weegt (haibike AMT RX 27,5).

quixta Mountainbiker

Mijn bike: Merida Big Nine E bike 3000
als de motor uitstaat ( dus in feite een gewone mountainbike ) ben je met een 16 aan het rijden , 16 tanden blijven dan toch 16 tanden

daarom heb ik als er geen ondersteuning nodig is voor op het vlakke een 36 tanden geplaatst in de plaats van een 32 tanden , zo kan ik meer snelheid maken :-D

op mijn oude koersfiets jaren 1970 heb ik zelfs een 53 tanden vooraan , moet wel zeggen krijg die nu niet meer rond zelfs op het vlakke

op mijn pas nieuwe sportfiets een Focus Arriba heb ik een compact vooraan met 50 tanden

K2-er Avatar gebruiker
Test team

Mijn bike: Nicolai Helius CC en AM / Morewood Izumi

Als de motor uitstaat zit de overbrenging tussen de as van de crank en het aangedreven tandwiel er nog steeds in, zie foto die ik hierboven gepost heb. De overbrengingsverhouding is onafhankelijk als de motor aan of uit staat, indien dit niet zou zijn zou je volgens mij een schok voelen als de motor inschakelt en uitschakelt. Bij het bosch systeem zitten drie sensoren (rotatie achterwiel, rotatie crank en snelheid), het systeem is blijkbaar beveiligt (tegen overbelasting ?) als de cranks en achterwiel even snel rond draaien.

Een tip die ik heb gekregen om sneller te kunnen gaan is om een kleinere wielmaat in te stellen moest iemand daar behoefte aan hebben

julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Genius/Canyon CF SL 8.9
Precies, daarom ben ik nog niet 100% van overtuigd dat ik met een 16 rijd als de motor uitstaat. Daarentegen voel je wel een lichte schok als de motor aanslaat.

JMM Mountainbiker

Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Als ik zo op de foto zie heb ik toch het idee dat er extra wrijving is met al die tandwielen t.o.v. een motor in 't wiel maar zolang ik dat zelf niet kan testen kan ik daar natuurlijk geen oordeel over vellen.
Moet eerlijkheidshalve ook vermelden dat niet elke wielmotor hetzelfde zal zijn, wat de wrijving betreft.

Bericht wo 18 maart 2015 23:53
Vking Mountainbiker

Hallo

Enkele weken geleden kreeg ik van mijn cardioloog het dringende advies om minder intens en sowieso minder te fietsen/trainen.
Vooral dit laatste valt me zwaar omdat mijn sociaal leven ook grotendeels rond het fietsen is opgebouwd.
Ik ben dan de afgelopen weken alle mogelijke pistes aan het bekijken geweest, om nog samen met mijn vrienden recreatief te kunnen blijven fietsen. Meer trainen om mee te kunnen blijven gaan is absoluut taboe.
Dan maar de optie van een e bike (waar ik op dit moment niet echt het geld voor heb) bekijken.

Vandaar dat ik op dit topic terecht ben gekomen, in de hoop wat meer info te vinden.
Nu ik moet zeggen dat ik na het volledig doorlezen van dit topic, en vooral van de oudere berichten er niet vrolijker van wordt.
Toen ik destijds begon te mountainbiken, was dit op een stalen frame,vaste vork, cantilever remmen, 7 speed, en dat was het zo ongeveer. Veel meer was ook niet beschikbaar tenzij een aluminium frame en een betere groep als je er echt geld wilde tegenaan gooien.
Ondertussen zijn er de afgelopen 20 jaar tal van technische vernieuwingen geweest met de bedoeling om de fietsen lichter, sneller en comfortabeler te maken.
Het mountainbikepubliek heeft dit, de vernieuwingsdrang en open geest van de pioniers van het mountainbiken indachtig, zich allemaal laten wel gevallen. Vandaag de dag dien je als je een fiets gaat kopen eerst een studie te maken van wat wil je.
Welke wielgrootte, volledig geveerd, half of totaal niet, welke bandbreedte, veerweg, … gericht op snelheid, comfort, klimmen of dalen…. Alles hangt ervan af hoe en waar je je fiets wil gebruiken.
Maar blijkbaar gaat de vernieuwing nu met de elektrische ondersteuning voor sommigen te ver.
En inderdaad vernieuwing hoeft niet altijd verbetering te betekenen, maar ik vind wel dat er ten minste respect mag zijn voor de individuele keuzevrijheid van iedereen.
We delen allen een gemeenschappelijke passie, nl fietsen in de natuur liefst op een technisch uitdagend traject waar je de wendbaarheid van je fiets kan gebruiken om op een splitsing de track te kiezen die je zelf het meeste bevalt.
We stuiten vaak op tegenkantingen van mensen die ons uit de natuur willen weren of ons op een vaste omloop willen vastpinnen. Als we nu mekaar ook nog gaan vertellen met welke fiets dit wel mag en met welke niet dan zijn we totaal fout bezig.
Als niets onmogelijk is, dan moet dit met een beetje open geest toch mogelijk zijn.
Dit moest me even van het hart.

Voor mezelf ben ik er nog niet uit wat ik ga doen. Blijven fietsen zal ik wel, maar hoe weet ik nog niet.
Als die e bike er toch komt zullen de mogelijks negatieve opmerkingen mij ook niet tegenhouden om hier in de buurt aan een toertocht deel te nemen.
Niet om dwars te liggen maar omdat dit de enige mogelijkheid is om nog eens te fietsen op de mooie tracks waar ik heb leren biken en waar ik nu in gewone omstandigheden niet meer mag komen.
Aan wedstrijden neem ik al een aantal jaren niet meer deel.
Als sommigen van een toertocht een wedstrijd willen maken en mij voorbij snellen respecteer ik dat als hun vrije keuze, maar voor mij blijft dat een toertocht en zal ik het advies van mijn dokter indachtig rustig verder fietsen ebike of niet.
Groeten

Bericht do 19 maart 2015 00:06
JMM Mountainbiker

Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Die negatieve opmerkingen zijn al een tijdje weg dus dat hoeft verder geen betoog. :wink:

VorigeVolgende

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB