Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB Iemand ervaring met een e-mtb ?

Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team

Bericht do 19 maart 2015 10:41
julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Genius/Canyon CF SL 8.9
Het is waar dat de e-mtb soms nogal wat kritiek oplevert, en vooral op een frans forum (velovert.com)...
maar dat is toch maar een minderheid (met wel een grote bek ja), je moet dus gewoon doen waar jij zin in hebt, en ik denk dat voor jou een e-mtb echt een uitkomst is! Ik ken meerderen in mijn groep die vanwege gezondheidsredenen nu op een e-mtb rijden, dat geeft ze dus de mogelijkheid om een TT met hun vrienden te rijden.

Over welk model, ja er is natuurlijk nu volop keuze, je moet denk ik even voor je zelf nagaan waar je veel rijdt, dus de trails zelf, dat bepaalt al of je voor een volledige geveerde moet gaan of niet. Ik wil wel even aangeven dat je redelijk snel een fully nodig hebt, omdat je toch wat harder gaat, vooral in de afdalingen, en dan is een fully toch echt wel lekker. Bovendien hoef je je niet druk te maken over blokkeren van de vering, je hebt toch trapondersteuning.
Succes ermee!

Bericht vr 20 maart 2015 17:01
Vking Mountainbiker

@Julie bedankt voor de tip. Ik rij nu ook met een fully en besef dat het verstandig is om owv de prijs niet over te stappen.

Kunnen jullie mij wat meer vertellen over de hoelang een batterij meegaat?
Ik ben vorige week eerder toevallig tijdens een opendeurdag gaan informeren bij een dealer van Haibike. Volgens de man zou je met een volle batterij ( 400w, motor van 250 w)in de laagste stand tot 138 km kunnen doen.
Wat is jullie ervaring komt de afstand op de display overeen met realiteit. Mijn doel is om naast met mijn clubgenoten mee te kunnen blijven gaann ook lange ritten ( 6 uur) te kunnen blijven doen. Is het dat haalbaar of moet er een reserve batterij mee in een rugzak?

Ik overweeg volgende zomer een ebike te huren op vakantie, om het eens te proberen. Iemand goede suggesties waar dat kan?

Ergens is er nog altijd de hoop dat het niet nodig gaat zijn. Mijn huisarts vindt het advies van de cardioloog nogal overdreven en beperkend. Half mei heb ik evenwel een afspraak voor een 2 de opinie.

Bericht vr 20 maart 2015 18:55
iceman321 Avatar gebruiker
Kerstman

Mijn bike: STEREO HYBRID 120 HPA SL 29
Vking schreef:
@Julie bedankt voor de tip. Ik rij nu ook met een fully en besef dat het verstandig is om owv de prijs niet over te stappen.

Ik ben vorige week eerder toevallig tijdens een opendeurdag gaan informeren bij een dealer van Haibike. Volgens de man zou je met een volle batterij ( 400w, motor van 250 w)in de laagste stand tot 138 km kunnen doen.
Wat is jullie ervaring komt de afstand op de display overeen met realiteit. Mijn doel is om naast met mijn clubgenoten mee te kunnen blijven gaann ook lange ritten ( 6 uur) te kunnen blijven doen. Is het dat haalbaar of moet er een reserve batterij mee in een rugzak?

Ik overweeg volgende zomer een ebike te huren op vakantie, om het eens te proberen. Iemand goede suggesties waar dat kan?

Ergens is er nog altijd de hoop dat het niet nodig gaat zijn. Mijn huisarts vindt het advies van de cardioloog nogal overdreven en beperkend. Half mei heb ik evenwel een afspraak voor een 2 de opinie.

heykes Vking,

alles hangt inderdaad af in welke stand je rijdt, maar ook temperatuur, wind, beetje bandenkeuze, hoogtemeters, baan, veld... enz...
ik heb mijn E-MTB nu al een poosje (en hij is ook getuned, want de collega's zouden anders iets meer dan 25/uur rijden op de baan en dan mag je echt gaan duwen met een fiets die 10 kg zwaarder weegt)
mijn ervaring:op de baan, niet teveel hoogtemeters en verstandig rijden: meer dan 120 km (ook bij getuned)
in het veld: 55 km, 1200 HM... bat bijna plat...

ik heb steeds wel een reserve batterij mee... kost wat geld, maar dan ben je zeker en moet je je geen zorgen maken
ikzelf ben onderhevig aan reuma en heel wat ontstekingen die plots opduiken, en op dat moment kan je zeker gewoon relax meerijden zonder te forceren.

ik ben super tevreden dat dit bestaat... zo kan ik toch nog genieten van mijn favo sport!

Bericht vr 20 maart 2015 19:49
K2-er Avatar gebruiker
Test team

Mijn bike: Nicolai Helius CC en AM / Morewood Izumi

Op de homepage staat een test van de nieuwe Trek. Batterijduur blijft een heikel punt en hangt sterk af van de belasting. Goed dat de E-bike een middel is om je goed te amuseren in de bossen!

Bericht vr 20 maart 2015 22:50
vermaut Mountainbiker

Mijn bike: trek 6700 disc

Ik zie dat je een 2e batterij hebt. Mag ik vragen waar gekocht en de prijs. 120 km op de eco stand lijkt me toch wel veel. niet ?

Bericht vr 20 maart 2015 23:01
Kerstman

vermaut schreef:
Ik zie dat je een 2e batterij hebt. Mag ik vragen waar gekocht en de prijs. 120 km op de eco stand lijkt me toch wel veel. niet ?

Bij mijn fietshandelaar... +- 600€

Bericht vr 20 maart 2015 23:03
Kerstman

iceman321 schreef:
vermaut schreef:

En 120 km is echt wel realistisch hoor als je slim rijdt

Bericht za 21 maart 2015 01:59
JMM Mountainbiker

Mijn bike: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

iceman321 schreef:
iceman321 schreef:
vermaut schreef:

En 120 km is echt wel realistisch hoor als je slim rijdt

Inderdaad, als je conditie het toelaat en enkel de eco-hulp gebruikt als de krachten even op zijn dan geraak je zeker wel aan 100+ km, zolang de hoogteverschillen niet te groot zijn.
Het hangt dus vooral af van je fysieke mogelijkheden en/of de conditie en dat vind ik nu net zo super aan een e-bike, je kunt ten allen tijde even uitblazen terwijl je verder rijdt. :-)

Bericht za 21 maart 2015 11:22
julie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Genius/Canyon CF SL 8.9
Vking schreef:

Het kan idd zo zijn dat een cardioloog nogal overdrijft, het beste kun je ook gaan naar een cardioloog die vaak sporters ziet en dus weet dat men heel hoog in hartslag kan gaan.
Ik weet niet waar je naar toe gaat op vakantie, maar je kunt vaak e-mtb huren in de alpen. Ik heb er meerdere gezien in Zwitserland, daar kun je redelijke goede e-mtb's huren, ik denk dat het ook het geval is in Frankrijk, maar dan in bekende wintersportplaatsen, waar ook vaak bikeparks zijn.
De duur van de batterij is inderdaad van heel veel factoren afhankelijk zoals al aangegeven, maar tussen de 50 en 60 km met 1500 hm is denk ik een redelijke indruk (en dan gebruik je de batterij vaak ook eco en alleen tour of sport als het echt even heel steil omhoog gaat). Je zou misschien meer dan 100km kunnen halen maar dan zijn er toch niet echt veel hoogtemeters.

Bericht zo 22 maart 2015 09:47
jervanheg Mountainbiker

Mijn bike: KTM Macina e-bike
Vking schreef:

De Bosch Range Cockpit geeft, naar mijn ervaring, een goede inschatting:
http://www.bosch-ebike.de/en/service/re ... stent.html

Vorige

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB