Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Krijsende xtr985 remmen

Krijsende xtr985 remmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

Bericht zo 28 sep 2014 19:02
daliz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: CD Flash carb 3

Vanmorgen een toertocht gereden en mijn remmen krijsen als een gek. Het is bijna beschamend :(

Het gaat om xtr985 remmen, icm XT SM-RT86 remschijven. Voor heb ik er Koolstop blokken ingezet en achteren BBB blokken.

Nu had ik het idee dat het minder was nadat ik er nieuwe blokken in heb gezet (het is nooit weggeweest) maar vanmorgen verschrikkelijk. Bij langzaam remmen geen geluid maar bij volledig intrekken drama.

Ook heb ik het idee dat der empowerment minder is (is natuurlijk beetje subjectief, maar qua gevoel ten opzichte van Avid Julie en Elixir en de Formula RX), terwijl ik dacht en overal lees dat deze remmen zo goed zijn.

Ik heb nu achteren een Avid remschijf erop gelegd om te proberen, ben eens benieuwd. Ben al bij twee verschillende lbs geweest en die kunnen mij geen antwoord geven.

Wie heeft een tip voor me, want dit is niet leuk meer.

Bericht zo 28 sep 2014 20:02
prideandglory1891 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner EMD - Specialized Epic Expert Carbon 29'er

trilling?

Bericht zo 28 sep 2014 20:07
daliz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Het krijsen is alleen bij volledig de remhendel intrekken. Zowel voor als achter. Weet zo even niet wat er moet trillen?

Bericht zo 28 sep 2014 20:20
corragio Mountainbiker

Mijn bike: 29 SworksEpicWC-29RockyVertexRSL-Fatboy- Tarmac SL2 Sworks
Ik heb zonet een xtr 985 die hetzelfde doet van vorige week, ontvetter etc geprobeerd, andere remblokken/schijven... Mr nope en ook enkel bij het harde laatste remmen trillen/enorm krijsen enz...

Na alles te demonteren en bekijken vastgesteld dat de remklauw dus vochtig begon te worden aan de pistons, wanneer ik ze hard intrek werden ze precies zweterig..

Bij barracuda enz gepasseerd, dus niks vervangen van onderdelen... Ineens volledige remklauw mogen bestellen (hier zomaar effe 140€!) dus even via R2.de besteld nu.. 97€.. Is toch al beter, kon ook evengoed de xt klauw nemen ervoor die hier mr 55€ kost mr is zo zonde men xtr te mixen dus ja.. Mr das persoonlijk he..

Hopelijk heb je dus niet hetzelfde voor..

Kijk eens goed nr de uitlijning van remblok op de schijf.. En demonteer de remblokjes eens, om te zien of er op de achterkant geen "zweet" afdruk opstaat, want dan heb je ook lekkende pistons, die dus ook uw remblok nr de botten doen met die olie en dus krijsende remmen krijgt en geen deftige normale remkracht meer hebt..

Bericht zo 28 sep 2014 20:27
daliz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Ai, dat klinkt vervelend. Maar had je dat zowel aan de voor- als de achterrem?

En vraag 2, hoe kan dit dan?

Bericht zo 28 sep 2014 21:12
De Wreter Mountainbiker

Mijn bike: On-One carbon 29'er, Bianchi Mutt 7800 26'er
Heb dit ook zo eens in het jaar. Vandaag nog. Hoe het krijsen soms ontstaat is mij ook een raadsel. Vanavond remblokken vervangen en toerke gereden, is weer goed voor even.

Het krijsen is idd verschrikkelijk, als je er wat mee speelt kan je zo aan opnames voor een horrorfilm meedoen :)

Bericht zo 28 sep 2014 21:43
hylco Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: s-works stumpjumper"specialized epic expert2014 29"
Dat heb ik dus ook al een tijdje!ik heb ook al alles geprobeerd maar niks lijkt te helpen.
Achterrem blijft abnormaal krijsen,om zot van te worden!
Voor de zoveelste keer alles nog maar is controleren dan...

Bericht zo 28 sep 2014 21:51
daliz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Is toch eigenlijk belachelijk dat dit euvel speelt bij zo'n remset. Maar goed misschien rijdt 99% van de gebruikers probleemloos en gebben wij de pech :(

Bericht ma 29 sep 2014 09:53
corragio Mountainbiker

Mja, ik heb ze op 4 bikes staan en nog nooit iets van probs gehad ze, bij mij is het nu enkel die lekkende klauw, mr had die dan ook in occasie gekocht hier opt forum (in feite zonder ondertussen te gebruiken dus zou beter de vorige eigenaar eens aanspreken over verborgen gebrek mr bon...).

Anderzijds rij ik op alle sets met koolstop organische blokken, geen enkele piept ervan, daarentegen de originele (met koelvinnen) hadden daar wel nu en dan last van..:-/

Bericht ma 29 sep 2014 09:55
corragio Mountainbiker

-En was idd enkel aan de voorrem bij mij..

-Remblokken kan je niet elke keer gaan vervangen of je moet geld teveel hebben..

-mss iets van olie of dergelijke op de remmen gekomen van ergens te smeren/kuisen/plaatsen?

Volgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen