Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Krijsende xtr985 remmen

Krijsende xtr985 remmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

Bericht ma 29 sep 2014 10:06
daliz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: CD Flash carb 3

Bij mij dus aan beide remmen en idd het blijven vervangen van remblokken is gekkenwerk. Ik zal straks als de kleine in bedje ligt de blokken er eens uit halen, maar ik vermoed nergens een lekje. Schijven zijn schoon.

Vergeleken met de Formula r vind ik ze minder remkracht hebben en het krijsen is alleen als ik in een helling omlaag volledig intrek..... Of als ik de fiets aan de hand heb de rem volledig intrek af en toe dat metalige geluid. Zoals gezegd ben ik al bij twee verschillende lbs geweest en die konden me niet helpen hierme......

Begin langzaam te verlangen naar mijn formula's of zelfs mijn avids..... Misschien toch maar eens gaan oriënteren. Eerst eens kijken of ik in contactadres komen met shimano!

Bericht ma 29 sep 2014 12:13
corragio Mountainbiker

Mijn bike: 29 SworksEpicWC-29RockyVertexRSL-Fatboy- Tarmac SL2 Sworks
Schijven al eens goed ontvet?

Of met andere schijven geprobeerd?
En andere remblokken geprobeerd?
Als je nieuwe remblokken moest steken, goeie tip: eens eerst mee in de oven steken en ze eens goed op laten warmen, dat spaart je inremmen, opdat je niks verkeerd zou inremmen zo ;-)

Voor mij persoonlijk: al met Formula r1 en magura mt8 enz gereden... Formula krachtig mr niet leuk in onderhoud en afstelling/slepen enz.. Magura mt8 aangenaam rijden mr minder makkelijk qua ontluchten/onderhoud, dan nu xtr trail en die werken in feite allemaal fantastisch...enorme remkracht met 1vingerke, toch goed doseerbaar indien gewenst, super makkelijk in onderhoud/ontluchten en overal stukken vr te vinden.. Mr das persoonlijk he..;)
Laatst bijgewerkt door corragio op ma 29 sep 2014 12:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht ma 29 sep 2014 12:13
kazzz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Trek SuperFly 9.8
Ah, op hoeveel graden en hoe lang?

Eerste keer dat ik dit lees..

Bericht ma 29 sep 2014 12:18
corragio Mountainbiker

kazzz schreef:
Ah, op hoeveel graden en hoe lang?

Eerste keer dat ik dit lees..

Lol ik heb die eens mee in de oven gestoken bij een lasagne, hen die toen op 200graden er mee ingestoken, een pr minuutjes maar ze en laten afkoelen meteen, mr zo zijn die ineens op hete temperatuur geweest en meteen klaar vr gebruik.

Bericht ma 29 sep 2014 15:26
daliz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Fantastisch, ik had al vaak gekozen over het opwarmen. Maar hier was ik nooit opgekomen =D>

Bericht ma 29 sep 2014 15:28
daliz Avatar gebruiker
Mountainbiker

Zo net eens even de tijd gehad om een en ander te bekijken. De blokken en de calipers zijn droog van binnen, dus een lek sluit ik eigenlijk uit. Ik heb de calipers los gehad, schoongemaakt en onder spanning weer gemonteerd. Ook de remschijven gereinigd met brake cleaner en achter eens een Avid schijf gemonteerd (toch even testen).

Voor viel me op dat ik nog een Avid adapter erop had zitten waardoor de caliper niet volledig op de adapter aansloot, ik heb dit met een ringetje opgelost.

Eerste rondje in de tuin (die is niet enorm groot hoor) geen rare schreeuwgeluiden meer, maar dat is natuurlijk geen graadmeter. Helaas is mijn eerstvolgende uitstapje hoogstwaarschijnlijk pas in het weekend. Ben eens benieuwd....

Hoe vaak reinigen jullie de remschijven eigenlijk? Ik heb tot voor kort eigenlijk nooit hoeven doen :-?

Bericht ma 29 sep 2014 16:35
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 29'er hardtail & singlespeed
Hier ook de XTR remmekes, voor mij zijn ze top.
Bij grote kuisbeurt haal ik er preventief de blokjes uit en leg ze ver weg.
Als alles terug ingeölied is dan gaan er pas helemaal op het einde de blokjes weer in.
Bij twijfel ga ik soms nog eens met brakecleaner of met isopropylalcohol over de schijven.

Heb het vroeger een paar keer zitten gehad dat er wat vet op de schijf moet zijn beland, uiteindelijk nieuwe blokjes moeten steken.
Het hangt imo voor een groot deel af van welke producten gebruikt worden, bvb spuitbussen kunnen indirect een schijf van een fijne vetfilm voorzien, kassette-of kettingontvetters die petroleum bevatten hebben genoeg aan een spatje, siliconenolie is nog het kwaadste, dat spul plakt echt.

Bericht ma 29 sep 2014 17:05
corragio Mountainbiker

En zeker goed zorgen dat idd die adapter perfect recht afsluit tegen de rem, want idd bij grote remkracht op die adapter kan dat wel vr trillingen zorgen en dus ook krachtverlies/geluid door de trilling of minimale beweging erin..

Succes ;-)

Bericht zo 05 okt 2014 10:28
Monsieur Vélo Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: MTB Speciaalzaak in Lichtaart

-Remblokken demonteren
-Kopervet op je zuiger en tegen de achterkant van de blokjes
-Schijf opschuren en ontvetten met remreiniger of alcohol (minstens 95°)
-En de belangrijkste stap: alles correct uitlijnen

De manier van je schijfrem centeren volgens de "Boutjes los zetten, hendel inknijpen en terug vastzetten" is totaal not done.
Je moet eerst en vooral kijken of je zuigers aan beide kanten er even ver uitkomen. Hierna lijn je alles uit op het oog.

Het gevoel van je hendel kan hier ook serieus door veranderen.
Bvb: Als je een Hope rem niet op deze manier gaat uitlijnen, ga je een kut gevoel hebben aan je hendels.

Bericht ma 06 okt 2014 15:07
Splenter Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: rocky mountain etsx-70

krijsende XTR remmen ook al een paar keer voor gehad, maar nog nooit op nieuwe blokken.
Komt meestal voor:
- na heel intens gebruik
- fiets lange tijd laten stilstaan.
- persoonlijke indruk: ook sneller bij metallic blokjes als bij de organic

Wat veelal lukt is de remblokken terug opschuren tot ze dezelfde kleur hebben als de originele.

(ps: er komt GEEN olie in contact met de blokken)

VorigeVolgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen