Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen probleem na ombouw 42t cassette

probleem na ombouw 42t cassette

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

Bericht di 03 maart 2015 14:42
Stella52 Mountainbiker

Ok ik zal de lengte nog eens nakijken. Ik heb ondertussen een RADr cage van oneup besteld om de shadow+ derailleur aan te passen. Voor de 'gewone' derailleur hoop ik dat een iets kortere ketting het probleem oplost.

Bericht di 03 maart 2015 16:59
aresius Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Turner Flux v3 & On One 456 evo2

Met zo'n RADr cage had ik ook een soortgelijk probleem.
Schakelen naar de 42t was geen probleem maar toen de ketting op de 11t lag, schuurde het bovenste derriewieltje tegen de derrie.
Misschien is dit ook je probleem. De oplossing is dan spelen met de stelvijs van de derrie zelf.

Ondertussen terug overgestapt op een 2x10 setup. Ik vond het iets te beperkt voor m'n benen. Met een 30t vooraan ging het soms net te zwaar op stevige klimmen. Voor een 28t moest ik een nieuwe crank kopen....

Misschien dat ik op de mudbike binnenkort wel terug de 42t ga gebruiken, maar dan in combinatie met SRAM (1x10).

Bericht di 03 maart 2015 22:05
Stella52 Mountainbiker

De kettinglengte is perfect. Daar zal het probleem nie zitten.

Ik denk dat ik een occasie sram derailleur met medium cage ga zoeken om op de fiets met gewone xt derailleur te zetten. Volgens dat ik gelezen heb is sram beter voor 42t. Is dat ook jullie ervaring? Hoe heten de derailleurs met 'clutch' van sram?

Bericht wo 04 maart 2015 08:53
saiko Avatar gebruiker
Test team

Mijn bike: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe
ook met shimano+ deraileurs gaat dit perfect.
Je moet wel alles goed afstellen. Zorgen dat de ketting voldoende contact heeft met de cassette etc

Ik rijd ondertussen al een dik jaar met shimano derailleurs (SLX en XTR) in combinatie met 42T tandwielen

Bericht wo 04 maart 2015 10:21
Stella52 Mountainbiker

Hoe kan je afstellen dat er genoeg contact is met de casette? Dit is toch eerder afhankelijk van het 'ontwerp' van de derailleur, niet?

Bericht wo 04 maart 2015 10:52
aresius Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Turner Flux v3 & On One 456 evo2

Stella, de combinatie SRAM derrie en Shimano shifter zal niet werken, beide hebben een verschillende instelling die ze aan de kabel trekken.
Dus als je de achterderailleur vervangt ook je shifter vervangen.
Vooraan speelt dit geen rol.

Bericht wo 04 maart 2015 22:51
Stella52 Mountainbiker

Juist tijdens een avondritje een dikke tak achter mn wiel gehad. Derailleur eraf, 42t blad krom en een tand eraf. Hopelijk is het nog bruikbaar!

https://flic.kr/p/qwhNPw

https://flic.kr/p/qwuUjK

Bericht do 05 maart 2015 09:57
saiko Avatar gebruiker
Test team

Mijn bike: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe
vrees dat het vuilbak is.
er is ook een tand weg ...

Bericht do 05 maart 2015 18:36
Dieter ex Mx-er Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Carbon 29er "9.2kg"
zo is je probleem meteen opgelost

Bericht do 05 maart 2015 19:10
Stella52 Mountainbiker

:)

Volgens mij is dat nog wel bruikbaar.het is toch maar mn b-fiets. Die ene tand vd 42 zal het niet maken zeker :)

Eerdaags eens tussen de bankschroef steken

VorigeVolgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen