Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen knarsende ketting

knarsende ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

Bericht do 05 maart 2015 16:51
defanvs Mountainbiker

Mijn bike: merlin fat ti , on one inbread , Zannata 29
ik heb een probleempje met m'n splinternieuwe zannata evo 29, wanneer ik off road rij hoor en voel ik de ketting (cassette) vervelend knarsen (ratelend geluid)
op de baan valt het nog mee ,maar wanneer er op de pedalen geduwt moet worden word het ergerlijk . Vooraan schakelen maakt geen verschil.
zowel ketting , cassette, shadow a-derr en crank zijn XT 2x10sp.
schakelen gaat perfect , B-schroef geregeld zo dat er zoveel mogelijk tandjes pakken, kettinglijn is goed.
Iemand die dit herkend ?

Bericht do 05 maart 2015 20:04
kootje Mountainbiker

Mijn bike: Radon Slide 9.0 29" 2015
Ja, had het ook met mijn nieuwe fiets. Shimano ketting en cassette.
De ketting goed geolied houden en na een paar ritjes werd het minder. Nu hoor en voel ik niets meer.
Heeft misschien ff op elkaar moeten inlopen...

Bericht do 05 maart 2015 22:17
Serge R Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch
De nieuwe Shimano XT ketting heeft een looprichting, bij montage dient men hier goed op te letten.
En als de ketting verkeerd door de derailleurkooi geleid is gaat deze ook een ratelend geluid maken.

Bericht do 05 maart 2015 22:28
defanvs Mountainbiker

De letters op de ketting staan aan de buitenkant , zodus leesbaar vanaf de aandrijf-kant , dus die ligt (volgens mij) juist .
Ze zit goed door de derr-kooi , en raakt ook nergens .(ketting is een HG-95 , dus idd. met 1 looprichting)

Bericht do 05 maart 2015 22:40
Wybob Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Cube Reaction GTC SL 29 2015
Ik had dit ook, met mijn nieuwe cube met 2x 10 XT

Alles opnieuw geregeld, b-schroef enz.., geluid was er nog steeds
Ketting was iets te lang, ingekort, geluid was er nog steeds

heb een kmc opgezwiert en probleem was weg, ik dacht dat ik de enigste was, ik haat een ketting die lawaai maakt...

Bericht do 05 maart 2015 23:20
Serge R Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch
Als je de ketting volgt van het bovenste naar het onderste pulley-wieltje heb je halverwege bovenkant van de kooi zo een lipje waar de ketting normaal rakelings langs komt.
Op de voorbeeld foto is de ketting foutief gemonteerd.
Afbeelding

Bericht do 05 maart 2015 23:35
Wybob Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Cube Reaction GTC SL 29 2015
Die fout zal wel niet gemaakt zijn zeker, is bij zijn nieuwe fiets met een gesloten eerste montage xt ketting

Bericht do 05 maart 2015 23:42
Serge R Avatar gebruiker
Mountainbiker

Het is te hopen, maar de beschrijving ,,van knarsend naar ratelend geluid onder hogere belasting'' doen mij toch meer in deze richting denken.

Bericht vr 06 maart 2015 00:06
Mister No Chaïn Mountainbiker

Mijn bike: Commencal Supernormal
Ik heb dat ook gehad toen mijn fiets vrij nieuw was, vooral na het smeren knarste het gigantisch. Het duurde dan echt een rit of 4 alvorens het weer een beetje normaal was. Hoe vuiler en droger de ketting hoe minder last ik had. Sindsdien enkel nog met KMC kettingen gereden en nu ik er over denk ... dit probleem nooit meer gehad.

Bericht vr 06 maart 2015 00:24
defanvs Mountainbiker

Ik heb er ondertussen een 150tal km mee gereden waarvan zeker 100 door de modder , en t'is er zeker niet beter op geworden. hoe vuiler de ketting hoe erger het wordt .
Voordien 10tal jaar 2x9 gereden met altijd XT-kettingen en nooit iets dergelijk voorgehad.

Volgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen