Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen +- 500 km naaf achterwiel kapot?

+- 500 km naaf achterwiel kapot?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

Bericht vr 13 maart 2015 18:43
Timeih Mountainbiker

Hallo,

Na enkele problemen met het achterwiel mijn merida big nine 100, model 2014 binnengestoken.
Vorig jaar eind april aangekocht en ocharme een 500 km mee gereden.

Ik ben geen kenner dus kuis ik mijn fiets wel na elke rit, zonder onderdelen te verwijderen om alles kraaknet te krijgen.

Nu kreeg ik deze week telefoon van de fietsenwinkel dat mijn naaf kapot is en dat het te wijten is aan gebruiksslijtage. "De modder liep er zo uit".

Nu vraag ik mij af, kan dit wel? Ok, ik ben geen kenner die zijn fiets demonteerd en alles tot op het bot schoonmaakt, maar na elke rit wordt de fiets afgespoten, ketting ontvet, afgespoeld, alles ingevet en zelfs nog bike 7 shine over de frame gedaan..

Bericht vr 13 maart 2015 19:34
Japie carbon Mountainbiker

Mijn bike: Scott scale 29

En juist dat ontvetten kan m de das om doen. Spuit je dit ook op de cassette enzo?
Was je de bike met een hoge druk reiniger?

Bericht vr 13 maart 2015 20:10
Timeih Mountainbiker

Het ontvetten deed ik in het begin ook op de cassette, maar nadat men lagers vervangen waren heb ik zo'n kettingapparaatje gekocht zodat enkel men ketting ontvet wordt. Nadien spuit ik deze ook weer proper zodat er zeker geen resten blijven hangen.
Verder spuit ik hem schoon met de tuinslang, de enige "hoge druk" die erop komt zijn de lansen van op toertochten en daar probeer ik die delen toch te vermijden..

Bericht zo 15 maart 2015 19:36
bikermarc Mountainbiker

Mijn bike: haibike greed 29

squirt op de ketting doen ipv olie dan moet ge niet mee ontvetten, 2 vliegen in een klap

Bericht zo 15 maart 2015 20:03
Timeih Mountainbiker

Bedankt voor de tip !

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen