Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Groter tandwiel crankstel Shimano FC-M622 (40/30/22T) ?

Groter tandwiel crankstel Shimano FC-M622 (40/30/22T) ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

dmute Mountainbiker

Ben een absolute noob op technisch gebied dus alvast sorry voor de domme vraag :).
Ik rij nu een paar maanden met een Bulls Copperhead 29".
Super fiets maar het valt me op dat ik het kleinste tandwiel (crankstel FC-M622) nooit gebruik en eigenlijk voornamelijk op het grootste rij. Vooral op asfalt wegen voel ik dat een groter tandwiel zeker van pas zou kunnen komen.
Wat zijn mijn opties en kosten met mijn huidige configuratie ?
Cassette is een XT 11-36T.
Alvast bedankt.

Beny Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 2x specialized/2x niner/1x turner/1x Radon

22/32/44

dmute Mountainbiker

Beny schreef:
22/32/44

En is dit compatibel met mijn huidige ketting, cassette en derailleur ?

Beny Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: 2x specialized/2x niner/1x turner/1x Radon

dmute schreef:
Beny schreef:
22/32/44

En is dit compatibel met mijn huidige ketting, cassette en derailleur ?

Qua type ketting wel, maar ze moet uiteraard lang genoeg zijn
Hetzelfde voor de achterderrie, deze moet een genoeg lange kooi hebben om het verschil in kettinglengte tgv de grote verschillen in tandwielen te kunnen overbruggen
De voorderrie zul je moeten hoger kunnen monteren om het grootste blad te kunnen nemen
Als het een model met een klemband betreft zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn (maar wel mogelijk een probleem met een fix voorderrie bevestiging)

Als je twijfelt, u best laten bijstaan door uw lbs

Maar heb je echt nood aan een zwaarder verzet dan 40/11?
Tegen 90 omwentelingen per minuut draai je dan toch al ongeveer 45 km/uur
(bij 100 omwentelingen tegen de 50)

liebherr 914 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: bulls copperhead 29er , bulls wild flow 2 29er
Waarschijnlijk ne trage stamper :-D ....... wel als ik je kan gerust stellen het kleinste tandwiel 22t gebruik ik ook niet veel,maar k,ben wel blij dat hij er op zit als ik de kemmel op moet.wat je groot tandwiel betreft ne 42t of 44 t steken zoals Beny hier boven vermeld, of trainen op een hoger cadans (Omwentelingen ) ajja ik heb ook ne bulls 2012 en daar zat een 42-32 - 24 op maar de nieuwe 29er zijn nu meestal 40-30-22

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen