Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Probleem montage schwalbe snakeskin op ztr crest

Probleem montage schwalbe snakeskin op ztr crest

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

peditten Mountainbiker

Mijn bike: granville pulse

Beste,

Hopelijk kan er iemand van jullie mij de gouden tip geven:

Heb onlangs een setje wielen met ZTR crest 29er velgen aangeschaft. Ik had ook nieuwe banden nodig en gekozen voor de RaRa en RoRo combinatie, breedte 2,25, tubeless-easy dus met Snakeskin. Voorlopig blijf ik echter met een binnenband rijden, binnen enkele maanden wil ik dan wel eens tubeless proberen. Nu heb ik gisteren het yellow tape velglint gemonteerd, de buitenband langs 1 zijde erop gelegd, binnenband erin, maar ik krijg met de beste wil van de wereld de buitenband niet volledig op de velg. Ik voel vandaag nog altijd mijn duimen maar het lukte mij totaal niet. Kunnen jullie mij helpen aub?

Groeten,
P

Ivo L Mountainbiker

Mijn bike: On-one carbon 29
Zeepsopje gebruikt ?

Toch 29 banden gekocht ?

sam2300 Mountainbiker

Mijn bike: Granville evo

Gekend probleem; de crest velgen zijn iets groter van diameter, om gemakkelijker tubeless te kunnen leggen.
De schwalbe's zijn iets kleiner gemaakt van diameter, om gemakkelijker tubeless te kunnen leggen.

Combinatie van die 2 geeft bovenstaand probleem. Het is wel mogelijk om ze te monteren, maar dan met enkele trucjes, en dan nog gaat het uitermate moeizaam. Zeepsop doet alles iets vlotter schuiven, maar dat heb je natuurlijk niet bij wanneer je onderweg plat rijdt.

1. Zorg ervoor dat je de bandrand goed in het "gootje" van de velg duwt, dik velglint is uit den boze.

2. Werk naar de sjupap toe.

3. Wanneer je aan de sjupap de band nog niet over de velg krijgt, opnieuw onderaan beginnen en terug in het gootje duwen.

4. Zo krijg je iedere keer een mm'tje meer aan de sjupapkant.

Opm; wss zal de band dan niet mooi recht in de velg liggen. Pomp de band op naar 4-5bar om deze op zijn plaats te laten ploppen. (bij een herstelling onderweg is dit niet mogelijk en zal je de band dus wss niet mooi recht krijgen, tenzij je der eerst een bommeke of 6 opzet)

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen