Forumoverzicht All about MTB MTB Nieuws SRAM X01

SRAM X01

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht za 10 aug 2013 21:44
funkstar Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Salsa spearfish
bettes schreef:
flupke73 schreef:
prijsverschil "losse verkoop" zou miniem zijn
maar wel: op "volledige afgemonteerde fietsen" gaan ze in de lagere prijssegmenten te krijgen zijn

De oem versie van deze groep heeft dan ook niet de highend carbon crank, maar de eenvoudige aluversie...

Dit zou de crank bij OEM zijn volgens bikerumor:
Afbeelding
Lijkt op een x9 crank.

Bericht di 20 aug 2013 10:02
G-love Mountainbiker

Mijn bike: Specialized sworks M5 2013 29'er + Epic Marathon 29 2013 + Specialized Tarmac SL4 Pro
weet er iemand al de gangbare prijs voor de groepset met draaishifter?
en wanneer komen ze op de markt?

Bericht di 20 aug 2013 10:47
BertG Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Air9 carbon, Niner EMD
Ik wacht nog effe op de X9 versie...
Een klein 300 euro voor een slijtage onderdeel als een cassette is toch wat te zot voor mij.

De X9 versie zal waarschijnlijk sowieso zo goed als dezelfde technologie hebben als de duurdere groepen maar een pak betaalbaarder (en ja, minder bling).

Bericht di 20 aug 2013 16:00
Kristof Huyck Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Air 9 & Specialized Epic S-Works 29er
Gary Visser schreef:
Ik wacht nog effe op de X9 versie...
Een klein 300 euro voor een slijtage onderdeel als een cassette is toch wat te zot voor mij.

De X9 versie zal waarschijnlijk sowieso zo goed als dezelfde technologie hebben als de duurdere groepen maar een pak betaalbaarder (en ja, minder bling).

Altijd dezelfde teneur over die cassette... Ten eerste gaan de XX en XX1 cassettes een stuk langer mee dan niet CNC gefreesde cassettes. Ook is het nogal logisch dat een 10-42 cassette die dus meer materiaal bevat dan een 11-36 cassette ook iets meer kost.

De X01 cassette kost quasi hetzelfde als de XX1 cassette en bij de X91 cassette zal je volgens mij ook geen spectaculair prijsverschil mogen verwachten.

Als ze zo'n cassette op de meer traditionele manier fabriceren zal het gewicht volgens mij beduidend toenemen omdat je met veel en grote tandwielen te maken hebt op een zo'n cassette. Bekijk maar al eens het verschil tussen een XT 10sp en XX cassette: 336 gram vs 208 gram. Bij 11 speed gaat dat verschil enkel maar (serieus) oplopen.

Bericht di 20 aug 2013 16:22
BertG Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Air9 carbon, Niner EMD
Ik heb eens een XT-cassette op 1 maand om zeep geholpen, als deze 2 keer zo duurzaam is (wat straf zou zijn) dan sta ik er nog slecht voor.

Ik begrijp wel dat het duurder is om een dergelijke cassette te maken, maar ik vind het veel geld voor een cassette. Zoiets moet natuurlijk iedereen voor zichzelf uitmaken.

Bericht di 20 aug 2013 16:39
Kristof Huyck Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Air 9 & Specialized Epic S-Works 29er
Gary Visser schreef:
Ik heb eens een XT-cassette op 1 maand om zeep geholpen, als deze 2 keer zo duurzaam is (wat straf zou zijn) dan sta ik er nog slecht voor.

Ik herken het, ik heb vroeger ook cassettes versleten op enkele maanden tijd, maar mijn XX cassette doet na meer dan een jaar nog dienst... Dus de duurzaamheid is echt wel straf te noemen ja :wink:

Bericht wo 21 aug 2013 09:42
G-love Mountainbiker

Mijn bike: Specialized sworks M5 2013 29'er + Epic Marathon 29 2013 + Specialized Tarmac SL4 Pro
G-love schreef:

niemand?

Bericht wo 21 aug 2013 19:40
govaert Mountainbiker

Mijn bike: canyon gc al 29 9.9
G-love schreef:
G-love schreef:

niemand?

De site van bike-components in de gaten houden als er nieuwe producten op de markt komen...
-derrie XO1 =189euro=prijs van XX1
-crank XO1=219euro
-kassette XO1=259euro
prijs van complete groepset staa nog niet online en er is sprake van meer dan 20 dagen of meer voor er geleverd kan worden.
http://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=x01+sram&manufacturers_id=&categories_id=

Bericht wo 21 aug 2013 22:47
Butch Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Isaac Baryon 29r - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Hier veel twijfels om XX1 of X01 aan te schaffen. Ben vooral ne marathonbiker. Ik kom in de ardennenmarathons en in Ischgl wel toe met een 24-36. Niveau is degelijk al zal dat gezien mijn plannen alleen maar beteren. Twijfel vooral over het bereik. Ga je in de Alpen biken, dan steek je bvb 28 maar volgens mij kom ik wat te kort in afdalingen dan. Op de Ischgl Ironbike op de lange brede afdalingen toch af en toe wat bijgetrapt...maar ga ik het bijtrappen missen?? Hmm geen idee.

Moeilijke beslissing. Het lijkt mij wel prettig zonder voorder en intussen ook wat gewicht besparen. Kan de knoop maar niet doorhakken :-) ](*,)

Bericht do 22 aug 2013 08:43
Edlisjas Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: One9 RDO
Butch schreef:
Hier veel twijfels om XX1 of X01 aan te schaffen. Ben vooral ne marathonbiker. Ik kom in de ardennenmarathons en in Ischgl wel toe met een 24-36. Niveau is degelijk al zal dat gezien mijn plannen alleen maar beteren. Twijfel vooral over het bereik. Ga je in de Alpen biken, dan steek je bvb 28 maar volgens mij kom ik wat te kort in afdalingen dan. Op de Ischgl Ironbike op de lange brede afdalingen toch af en toe wat bijgetrapt...maar ga ik het bijtrappen missen?? Hmm geen idee.

Moeilijke beslissing. Het lijkt mij wel prettig zonder voorder en intussen ook wat gewicht besparen. Kan de knoop maar niet doorhakken :-) ](*,)

Ik heb ook zitten twijfelen omdat ik met de bike naar Oostenrijk ging en omdat ik naar de Roc ga maar ben supertevreden met de groep. In Oostenrijk heb ik nergens moeten bijtrappen... :wink:
De 28 vanvoor is perfect voor daar.

VorigeVolgende

Keer terug naar MTB Nieuws