JWP schreef:
Prijs zal volgens mij lager liggen dan de nieuwe GX groep van sram, maar de kwaliteit vele malen beter. Ik vind de 1x XT crank trouwens echt super. De vorige XTR crank 2011 was bvb. ook even wennen, maar ondertussen toch één van de mooiste op de markt.
De strategie van Shimano vind ik toch ook bewonderenswaardig. Ze zijn niet echt in de eerste plaats gedreven om zo snel mogelijk veel geld te verdienen. Ze permitteren zich rustig de markt te analyseren en dan daarna met alle expertise die ze in huis hebben een zeer degelijk en budgettair haalbaar product te lanceren.
JW
Dus ze zien gewoon eerst wat geld opbrengt en wat de concurrentie heeft en brengen dan hun eigen wat aangepaste versie op de markt, de Oosterse kopieer mentaliteit zeg maar... zo zoude het ook kunnen bekijken.
Veel meer respect dan voor Sram dat zij bijvoorbeeld het risico nemen om een 'dedicated' 1x11 MTB groep op de markt te brengen, dat had evengoed een groot fiasco kunnen worden. Wat Shimano doet met hun 2x11 en, het moet niet gekker worden, een 3x11 groep lijkt mij meer een afgeleide van de huidige groepen bij racefietsen (compact, Di2 etc.). Mij goed hoor, maar origineel of vernieuwend?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de kwaliteit van Shimano beter zou zijn die van Sram. Ik heb trouwens op gebied van onderdelen geen uitgesproken voorkeur voor één van de twee merken, ik gebruik beide, maar je moet een kat wel een kat noemen hé.