Forumoverzicht All about MTB MTB Nieuws Shimano XTR 2015 - 11 speed

Shimano XTR 2015 - 11 speed

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Bericht vr 17 apr 2015 12:52
J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
Imo heeft 'shimano' lak aan wat sram doet.
Daarom brengen ze een Mtbracegroep uit met een 40t cassette die geschikt is voor... racers.
Wanneer je niet over die 100W extra beschikt heb je nu de optie om ook een 42t cassette te
steken of gewoon de goeie optie te kiezen van 2x11.
En bij wonder heeft dit seizoen sram nu ook de dubbel crank 'ontdekt'. Lap! Al die verouderde
1x11 groepen op de vuilhoop en vlug de G groep verheerlijken... :lol:

Om mijn post toch nog enige 'nuttige' zin te geven:

XTR2015 tov XTR2013:

- Minder kracht nodig om te schakelen
- Geen enkel kettingklets geluid meer, niks. :lol:
- Schakelt vooraan even goed als achteraan. Ook als je debielweg kracht blijft zetten
(te laat geschakelt iemand? :lol: )
- Remmen voelen statisch bij het inknijpen 'sponzig' tov Hope X2,
maar remmen in gebruik even hard of harder.
Ivm moddervrijheid en lange afdalingen effectieviteit normaal dit weekend meer info.

Bericht vr 17 apr 2015 12:58
madskatingcow Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Scale 900 RC 2014 - Specialized S-works Epic WC 2014
J.E. schreef:
En bij wonder heeft dit seizoen sram nu ook de dubbel crank 'ontdekt'.

Hoe bedoel je? Zij waren toch eerst om het 2x10 concept te pushen met XX.

J.E. schreef:
- Remmen voelen statisch bij het inknijpen 'sponzig' tov Hope X2, maar remmen in gebruik even hard of harder.

De BR-M9020 hebben stukken meer power dan de BR-M9000, en hebben een vrij hard (d)rukpunt. Wel iesje minder 'hard' dan de BR-M987 die ze vervangen.
Ik gebruik ze wel met Shimano organische remblokken, dezelfde als in de BR-M9000, omdat ze met de standaard gesinterde blokken nogal hard 'bijten' bij intiële aanzet en soms lastig te doseren waren.

Bericht vr 17 apr 2015 13:24
BertG Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Air9 carbon, Niner EMD
Daarom brengen ze een Mtbracegroep uit met een 40t cassette die geschikt is voor... racers.
Wanneer je niet over die 100W extra beschikt heb je nu de optie om ook een 42t cassette te

Die 40t cassette heeft weinig met racen te maken, 99% van de 'XTR klanten' van Shimano hebben geen race-ambities maar willen wel gewoon degelijk en licht materiaal of gewoon het duurste of hetzelfde wat de pro's gebruiken of weet ik wat nog.
Die XTR groep is oorspronkelijk bedoeld als 2x11 groep waar je eventueel ook 1x11 of 3x11 mee kan rijden. Logisch dat je dan een cassette met minder bereik nodig hebt. Dit laatste heb ik van een artikel van Shimano zelf, ik ga dat niet terug opzoeken.

Met die 42t cassette volgen ze gewoon de vraag van de markt, en terecht. Wees maar zeker dat ze ook het succes zien van de 1x11 Sram groep en kleinere spelers als OneUp, Wolftooth en co.

Bericht vr 17 apr 2015 16:32
RigolleM Avatar gebruiker
Mountainbiker

24x42t... nu geraak ik overal boven (op de fiets) =P~

Bericht vr 17 apr 2015 20:17
J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
BertG schreef:

Die 40t cassette heeft weinig met racen te maken, 99% van de 'XTR klanten' van Shimano hebben geen race-ambities maar willen wel gewoon degelijk en licht materiaal of gewoon het duurste of hetzelfde wat de pro's gebruiken of weet ik wat nog.
Die XTR groep is oorspronkelijk bedoeld als 2x11 groep waar je eventueel ook 1x11 of 3x11 mee kan rijden. Logisch dat je dan een cassette met minder bereik nodig hebt. Dit laatste heb ik van een artikel van Shimano zelf, ik ga dat niet terug opzoeken.

Met die 42t cassette volgen ze gewoon de vraag van de markt, en terecht. Wees maar zeker dat ze ook het succes zien van de 1x11 Sram groep en kleinere spelers als OneUp, Wolftooth en co.

Succes? Ik heb nog geen enkele 1x10 hybride deftig zien werken. Altijd kloterij.
Over het feit dat de XTR groep oorspronkelijk als 2x11 groep ontworpen is, geef ik je gelijk.

Bericht za 18 apr 2015 21:42
JWP Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Grand Canyon CF SL & Nerve XC 9.9 SL
BertG schreef:
Dus ze zien gewoon eerst wat geld opbrengt en wat de concurrentie heeft en brengen dan hun eigen wat aangepaste versie op de markt, de Oosterse kopieer mentaliteit zeg maar... zo zoude het ook kunnen bekijken. :-"

Zo kunt ge het misschien omschrijven. Maar als die aangepaste versie veel goedkoper is, zeker kwalitatief even goed, geen speciale XD driverbody vraagt, dan vraag ik mij af of de kopie het origineel niet overtreft. ... ok 10t buiten beschouwing gelaten :-"

Ik denk dat Sram zeker alle respect verdient als innovator van 1x11. Ik vind ook dat Sram iets beter MTB georiënteerd is. De redenering van shimano over het waarom van de XTR 11-40 cassette (rythm, niet te grote sprongen) vond ik bvb. toch iets minder toepasselijk op MTB.

DI2 is nu inderdaad VEEL te duur. Maar hoe zal zich dat ontwikkelen op een tijdspanne van 5jr ? Als elektronisch schakelen betaalbaar wordt, is het misschien de beurt aan Shimano om de innovator te zijn.

Laatst in Vielsalm weer een serieus chain suck geval gehad. 1x11 trekt mij om tal van reden aan. Als shimano de 11-42 cassette nu niet had aangekondigd was ik waarschijnlijk overgestapt nr Sram. Dat zegt ook iets.

Vorige

Keer terug naar MTB Nieuws